Obrovská neutrónová hviezda potvrdila teóriu relativity

Vedcov viedol John Antoniadis z Inštitútu Maxa Plancka pre rádioastronómiu v nemeckom Bonne. Závery výskumu vedci zverejnili v odbornom časopise Science.

Obrovská neutrónová hviezda potvrdila teóriu relativity

Ilustračná fotografia, zdroj: flickr.com, maveric2003

Neutrónové hviezdy sú vyhoreté pozostatky supernov, ktoré sa po výbuchu premenili na kompaktné gule. U viacerých z nich môžeme naraziť na pulzujúce signály rádiových vĺn. Takéto neutrónové hviezdy potom astronómovia volajú pulzary.

Vedci skúmali jeden takýto pulzar s označením PSR J0348+0432 s priemerom 20 kilometrov. „Je dvakrát ťažší ako slnko, čo z neho robí najhmotnejšiu neutrónovú hviezdu, akú poznáme,“ uviedol šéf výskumného tímu Antoniadis. Na hviezde by sme zmestili do objemu o veľkosti kocky cukru viac ako miliardu ton hmoty.

PSR J0348+0432 sprevádza takzvaný biely trpaslík, jadro vyhoretej hviezdy, ktoré atmosféra vymrštila do vesmíru. Obe telesá obiehajú vo vzdialenosti okolo 800 000 kilometrov, čo zodpovedá zhruba dvojnásobku vzdialenosti medzi Zemou a Mesiacom. Vzhľadom na tak malú vzdialenosť trvá jeden obeh len 2,5 hodiny.

Podľa teórie relativity vyžaruje takýto systém takzvané gravitačné vlny, čím stráca energiu. To by sa malo prejaviť na zmene doby obehu.

Vedci tento systém pravidelne sledovali pomocou rádioteleskopov a optických prístrojov. Podarilo sa im zmerať, že sa doba obehu skutočne zmenila a o osem milióntin sekundy za rok.

„To je presne to, čo predpovedá Einsteinova teória,“ povedal jeden z vedcov bonnského tímu  Paulo Freire.
Vedci doteraz nemohli teóriu relativity preveriť v tak extrémnych podmienkach, takže ani nevedeli, či by platila aj pre ne.