Elektromobily by sa o niekoľko rokov mohli nabíjať za jazdy

— Frédérique Hazéová

Na Slovensku sa ešte len veľmi opatrne oboznamujeme s nabíjacími stanicami pre elektromobily a v iných krajinách už vyvíjajú elektrické cesty. Tie by v budúcnosti mohli elektromobily nabíjať priamo za chodu.

Elektromobily by sa o niekoľko rokov mohli nabíjať za jazdy

Ilustračná fotografia, zdroj: pixabay.com/diema

Cesta k ekologickejšej doprave nie je v žiadnom prípade jednoduchá. Jedna z najperspektívnejších možností, elektromobilová doprava, je toho jasným dôkazom. Napriek ich existencii, komerčnej dostupnosti a čoraz lepšiemu výkonu ich totiž ešte stále vidíme len zriedka.

Jedným z hlavných dôvodov prečo elektromobily ešte bežne nejazdia po našich cestách je okrem pomerne vysokej ceny aj sťažené nabíjanie. Nabíjačky na elektrické vozidlá nie sú na každom rohu, najmä ak ide o špecifické značky, ako napríklad Tesla. Jediná oficiálna nabíjacia stanica pre Tesly sa na Slovensku nachádza medzi Zvolenom a Banskou Bystricou.

Infraštruktúra pre elektromobily

Infraštruktúra pre elektrické automobily je teda jednou zo zásadných prekážok, ktoré treba prekonať. Výskumu najvhodnejších podmienok pre masívnejší rozvoj elektromobilov sa pritom podľa podpredsedníčky Slovenskej akadémie vied Evy Májkovej pre výskum venujú aj samotné automobilky.

Pri batériách v elektromobiloch je totiž dôležitá nielen cenová dostupnosť, ale aj váha a najmä výdrž, spolu s rýchlosťou, akou ju dokážete nabiť. Ak by sme teda na Slovensku síce mali viac nabíjacích staníc pre elektromobily, stále by medzi vodičmi mohla pretrvávať nervozita z toho, že k nim nestihnú prísť včas. Elektrinu si zatiaľ bohužiaľ do kanistra neschováme.

Tieto obavy by však v budúcnosti mohli vymiznúť. Vedci z európskeho projektu FABRIC sa totiž rozhodli preskúmať možnosti bezdrôtového, respektíve indukčného nabíjania. Pokiaľ by ich výskum dospel do úspešného konca a bol by aj implementovaný do cestnej infraštruktúry, vodiči by sa viac myšlienkami na nabíjacie stanice nemuseli vôbec zaoberať.

„Vďaka prechodu na bezdrôtové nabíjanie, či už statické alebo dynamické, by ste mohli úplne zabudnúť na problémy so vzdialenosťou,“ vyjadril sa pre magazín programu Horizont 2020 koordinátor projektu FABRIC Angelos Amiditis.

Proces stále vo vývoji

Princíp bezdrôtového nabíjania „na cestách“ je pomerne jednoduchý. Aspoň na prvý pohľad. Základom sú špeciálny kábel, alebo nabíjacie sieťové zariadenie umiestnené v asfalte a cievka na spodnej časti vozidla.

Kedykoľvek sa vozidlo dostane do blízkosti takéhoto nabíjacieho zariadenia, pripojí sa a začne sa bezdrôtovo nabíjať. Zatiaľ čo statické nabíjanie by sa malo uskutočňovať v krátkych, ale o to intenzívnejších impulzoch, dynamické nabíjanie, vykonávané prostredníctvom indukčných slučiek umiestnených pod povrchom celých ciest, by malo autá počas jazdy udržiavať nabité neustále. 

Posledný uvedený spôsob nabíjania je pritom podľa Angela Amiditisa v tejto oblasti tou najpokročilejšou technológiou.

Samotné technológie už teda existujú, no vedci z iného európskeho projektu – UNPLUGGED – na ich vývoji ešte stále pracujú. Nový druh statického a dynamického nabíjania áut má totiž ešte mnoho nedostatkov, ktoré mu bránia v rozvoji. Navyše odborníci stále hľadajú spôsoby, ako vytvoriť batérie, ktoré by sa nabíjali rýchlejšie.

Vedci v projekte FABRIC okrem toho hľadajú najvhodnejšie rozmiestnenie jednotlivých druhov nabíjania. Zatiaľ čo statické nabíjanie sa podľa nich viac hodí do miest, dynamické by mohlo o niekoľko rokov tvoriť súčasť diaľnic.

Odporučiť e-mailom

Komentáre

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta vedy priamo do Vášho e-mailu

* povinné polia