Vedci našli spôsob teleportácie kvantových dát

Vedci urobili dôležitý krok na ceste k teleportácii, ktorú dnes poznajú najmä fanúšikovia sci-fi. Tímu holandských fyzikov sa totiž podarilo pri sérii pokusov prvýkrát nájsť úplne spoľahlivý spôsob teleportácie kvantových dát, pre ktorú využívajú takzvané kvantové previazanie častíc. Informoval o tom odborný časopis Science.

Vedci našli spôsob teleportácie kvantových dát

Skupina vedcov z Kavliho inštitútu pri Technickej univerzite v Delfte sa zaoberala javom kvantovej previazanosti, o ktorom neveriacky hovoril už Albert Einstein. Zjednodušene povedané, ide o jav, kedy prepojenie dvoch kvantových objektov - napríklad častíc - spôsobuje, že sa môžu ovplyvňovať a to na akúkoľvek vzdialenosť.

Zmena na jednej z častíc sa okamžite prejaví na druhej z nich, aj keby bola vzdialená niekoľko svetelných rokov. Tento zvláštny jav Einstein nazval „strašidelným pôsobením na diaľku“. Zatiaľ však nebol úplne vysvetlený.

Počas experimentov v Delfte sa odborníkom prvýkrát podarilo nájsť stopercentne spoľahlivý spôsob, ako tento prenos uskutočniť. Zmenu vlastnosti u jednej z častíc, teda kvantovú informáciu, boli schopní teleportovať na vzdialenosť troch metrov k druhej častici.

Teraz chcú vzdialenosť zväčšiť na jeden kilometer a pokračovať ďalej. Ak budú experimenty aj naďalej rovnako spoľahlivé, definitívne tým preukážu jav kvantovej previazanosti a spolu s ním aj platnosť celej kvantovej mechaniky.

Spoľahlivá teleportácia kvantových dát je veľkým pokrokom, ale nijako nesúvisí s teleportáciou objektov a osôb, ako ju poznajú fanúšikovia sci-fi napríklad zo seriálu Star Trek, upozornil denník The New York Times.

Stále totiž ide „iba“ o prenos kvantovej informácie. Práve tieto informácie sú však základom kvantových bitov čiže quibitov, na ktorých princípe majú fungovať superrýchle kvantové počítače.

Teleportácia by mohla experimentálne dokázať aj takzvaný Bellov teorém, ktorý v roku 1964 načrtol írsky fyzik John Stewart Bell. Podľa neho dve previazané častice dokážu informáciu prenášať vyššou rýchlosťou, ako je rýchlosť svetla.