Tlačené média majú zachrániť nové inovácie

Medzinárodný projekt, v ktorom má zastúpenie aj Technická univerzita vo Zvolene, hľadá možnosti, ako cez inovácie posilniť konkurencieschopnosť drevospracujúceho priemyslu, ktorý oslabujú okrem iného aj nové digitálne média.

Tlačené média majú zachrániť nové inovácie

Ilustračná fotografia, zdroj: flickr.com, wonderlane

Trh s digitálnymi a tlačenými médiami si prešiel v posledných rokoch následkom technologickej revolúcie a ekonomickej krízy mimoriadne turbulentným obdobím.

Smartfóny, či tablety začali postupne vytláčať tlačené média. Západný trh navyše pociťuje veľký tlak lacných výrobkov z Ázie. Priemysel s tlačenými médiami musí začať nutne inovovať, aby prežil. Riešením môže byť, neisť proti digitálnym médiám, ale spolu s nimi.

Pomôcť mu v tom má rozsiahly medzinárodný projekt s názvom „Nové možnosti pre tlačené a obalové médiá v kombinácii s IT“, v ktorom má zastúpenie až 25 európskych krajín, vrátane Slovenska.

Slovenský garant projektu doktor Ján Parobek z Drevárskej fakulty Technickej univerzity vo Zvolene tvrdí, že štvorročný projekt je súčasťou ešte širšieho a komplexnejšieho výskumu komparatívnych výhod drevospracujúceho reťazca, do ktorého patrí aj produkcia celulózy a papiera.

„Cieľom projektu je podporiť diskusiu o možných výhodách, plynúcich z nových kombinácií využitia papiera a digitálnych médií v rozdielnych odvetviach národného hospodárstva,“ hovorí.

Kombinácia médií

Do diskusie majú byť zahrnutí nielen vedci, ale aj priemysel a spotrebitelia. Vo výsledku by sa im spoločne malo podariť navrhnúť také inovácie, ktoré kombinujú digitálne a tlačené média. Môže ísť o produkty, služby, alebo aplikácie. Podmienkou však je, aby sa pri dizajnovaní nových produktov riadili preferenciami a potrebami koncových zákazníkov.

„Projekt slúži na posilnenie inovácií, využívajúcich výhody oboch druhov médií - tlačených aj elektronických, rovnako ako inovácií, ktoré sú kombináciou tlače a elektronických médií. Pre získanie konkurenčnej výhody v spracovaní dreva sa projekt zameria na nové inovácie kombináciou znalostí konečných užívateľov výrobkov z dreva s najnovšími technológiami,“ uviedol Parobek.  

Okrem zvýšenia konkurencieschopnosti drevospracujúceho priemyslu, má byť zmyslom projektu tiež posilnenie diskusie o meniacom sa mediálnom prostredí z pohľadu priemyslu.

Skúmajú potreby zákazníkov

Vedci sa rozdelili do niekoľkých pracovných skupín, z ktorých má každá svoje špecifické úlohy.

Slovenský partner bol zaradený do pracovnej skupiny I , ktorá je zameraná na finálnych zákazníkov a používateľov. „Táto pracovná skupina sa zameriava na kombinovanie informácií z rôznych národných štúdií o tom, aký vplyv má IT na používanie tradičných médií a ako finálni spotrebitelia pristupujú k daným technológiám (klasickým aj inovatívnych),“ hovorí Parobek.

Aj záverečné výstupy budú rozčlenené podľa toho, či sa pracovná skupina zaoberala problematikou z pohľadu finálnych užívateľov, z pohľadu aplikovania nových technológií, alebo podpory pre priemysel.

Prístup pracovnej skupiny I bude teda stavať na detailnejšom pochopení potrieb zákazníkov, z ktorých vytvorí podklady pre vytváranie inovatívnych riešení. Projekt by mal trvať do roku 2016.

Odporučiť e-mailom

Komentáre

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta vedy priamo do Vášho e-mailu

* povinné polia