Tlačené média majú zachrániť nové inovácie
—Medzinárodný projekt, v ktorom má zastúpenie aj Technická univerzita vo Zvolene, hľadá možnosti, ako cez inovácie posilniť konkurencieschopnosť drevospracujúceho priemyslu, ktorý oslabujú okrem iného aj nové digitálne média.
Ilustračná fotografia, zdroj: flickr.com, wonderlane
Trh s digitálnymi a tlačenými médiami si prešiel v posledných rokoch následkom technologickej revolúcie a ekonomickej krízy mimoriadne turbulentným obdobím.
Smartfóny, či tablety začali postupne vytláčať tlačené média. Západný trh navyše pociťuje veľký tlak lacných výrobkov z Ázie. Priemysel s tlačenými médiami musí začať nutne inovovať, aby prežil. Riešením môže byť, neisť proti digitálnym médiám, ale spolu s nimi.
Pomôcť mu v tom má rozsiahly medzinárodný projekt s názvom „Nové možnosti pre tlačené a obalové médiá v kombinácii s IT“, v ktorom má zastúpenie až 25 európskych krajín, vrátane Slovenska.
Slovenský garant projektu doktor Ján Parobek z Drevárskej fakulty Technickej univerzity vo Zvolene tvrdí, že štvorročný projekt je súčasťou ešte širšieho a komplexnejšieho výskumu komparatívnych výhod drevospracujúceho reťazca, do ktorého patrí aj produkcia celulózy a papiera.
„Cieľom projektu je podporiť diskusiu o možných výhodách, plynúcich z nových kombinácií využitia papiera a digitálnych médií v rozdielnych odvetviach národného hospodárstva,“ hovorí.
Kombinácia médií
Do diskusie majú byť zahrnutí nielen vedci, ale aj priemysel a spotrebitelia. Vo výsledku by sa im spoločne malo podariť navrhnúť také inovácie, ktoré kombinujú digitálne a tlačené média. Môže ísť o produkty, služby, alebo aplikácie. Podmienkou však je, aby sa pri dizajnovaní nových produktov riadili preferenciami a potrebami koncových zákazníkov.
„Projekt slúži na posilnenie inovácií, využívajúcich výhody oboch druhov médií - tlačených aj elektronických, rovnako ako inovácií, ktoré sú kombináciou tlače a elektronických médií. Pre získanie konkurenčnej výhody v spracovaní dreva sa projekt zameria na nové inovácie kombináciou znalostí konečných užívateľov výrobkov z dreva s najnovšími technológiami,“ uviedol Parobek.
Okrem zvýšenia konkurencieschopnosti drevospracujúceho priemyslu, má byť zmyslom projektu tiež posilnenie diskusie o meniacom sa mediálnom prostredí z pohľadu priemyslu.
Skúmajú potreby zákazníkov
Vedci sa rozdelili do niekoľkých pracovných skupín, z ktorých má každá svoje špecifické úlohy.
Slovenský partner bol zaradený do pracovnej skupiny I , ktorá je zameraná na finálnych zákazníkov a používateľov. „Táto pracovná skupina sa zameriava na kombinovanie informácií z rôznych národných štúdií o tom, aký vplyv má IT na používanie tradičných médií a ako finálni spotrebitelia pristupujú k daným technológiám (klasickým aj inovatívnych),“ hovorí Parobek.
Aj záverečné výstupy budú rozčlenené podľa toho, či sa pracovná skupina zaoberala problematikou z pohľadu finálnych užívateľov, z pohľadu aplikovania nových technológií, alebo podpory pre priemysel.
Prístup pracovnej skupiny I bude teda stavať na detailnejšom pochopení potrieb zákazníkov, z ktorých vytvorí podklady pre vytváranie inovatívnych riešení. Projekt by mal trvať do roku 2016.
Komentáre