Aplikácie študentov pomôžu verejnej doprave a školám v Keni
—Študenti Fakulty informatiky a informačných technológií Slovenskej technickej univerzity vyvíjajú v rámci svojho štúdia rôzne aplikácie, ktoré nachádzajú uplatnenie aj v praxi.
Laboratórium s dotykovými displejmi STU, zdroj: STU
Jeden z najúspešnejších projektov je Speekle, o ktorom sme už na Science.sk informvali. Ide o počítačovú platformu, ktorá pomáha logopédom pri odstraňovaní rečových porúch. Deti trénujú výslovnosť tak, že ovládajú postavičky v počítačovej hre správne vyslovenými hláskami. Študenti urobili z projektu startup a vyhrali s ním už viacero podnikateľských súťaží.
Na pôde Slovenskej technickej univerzity však funguje aj aktívna spolupráca s etablovanými firmami. Napríklad firma Molpir zriadila na Fakulte informatiky a informačných technológií laboratórium. Jedna stena miestnosti je tu vybavená malými dotykovými displejmi, aké poznáme z lietadiel, či diaľkových autobusov.
„Študenti, ktorí v tomto laboratóriu pracovali si už počas štúdia nachádzajú zamestnanie. Jeden z absolventov dnes pracuje ako vedúci programátorov vo firme Molpir, ktorá laboratórium zriadila. Ďalší navrhol informačný systém pre turistov. Využili ho vo Viedni a študenta vo firme zamestnali,“ vysvetľuje doktorand Peter Pištek, ktorý v laboratóriu vedie tým študentov.
„Vytvorili sme tu multimediálny systém do vlakov, pričom ide o absolútne nové riešenie na trhu. V otvorených vagónoch vlaku môžu byť rozmiestnené monitory pre cestujúcich a jeden softvér spoločný pre celý vlak určuje ponuku pre konkrétny vagón. Cestujúci v prvej triede napríklad majú na výber filmy bez reklám, cestujúci v 2. triede musia strpieť aj reklamu,“ vysvetľuje študent Andrej Kincel.
V súčasnosti študenti vyvíjajú aplikáciu na objednávanie jedla a nápojov v diaľkových spojoch a jedinečný informačný systém pre verejnú dopravu. Displeje, umiestnené v dopravných prostriedkoch, by cestujúcich verejnej dopravy mali upozorňovať na zaujímavé pamiatky, okolo ktorých práve prechádzajú, na akcie, ktoré tu prebiehajú alebo v najbližších dňoch budú prebiehať, či na najbližšie zastávky a spoje, na ktoré môžu prestúpiť.
„Systém môže informovať o hocičom. Ak si služby u verejného dopravcu zaplatí napríklad nákupné centrum, môžu sa cestujúci, ktoré prechádzajú autobusom okolo tohto centra dozvedieť o aktuálnych zľavách v predajniach,“ hovorí Pištek.
Internetové riešenie pre školy
Viacero projektov študentov sa už dostalo aj do reálnej praxe. Príkladom je projekt OwNet. Ten má pomôcť vo výučbe školám so slabým internetovým pripojením. Pre výučbu stačí, aby bol pripojený jeden počítač, ten uloží všetky stránky, ktoré učiteľ prezeral a rozošle ich automaticky do ďalších počítačov v triede.
„Všetky počítače pripojené do programu OwNet si vymieňajú stránky medzi sebou a ukladajú si tak kópiu malej časti webu. Program však nečaká len na pokyny človeka, internetové stránky ukladá do počítačov aj sám a to po skončení vyučovania a v noci, keď nie je internetová linka vyťažená.
Vyhodnocuje, aké stránky si užívateľ prezeral a podľa toho zisťuje, o čo by mohol mať ešte záujem. Ani učiteľa tak v škole nemusia zdržať výpadky pripojenia,“ vysvetľuje spoluautor Michal Barla.
Projektu sa chytila Nadácia Pontis, ktorá sa pokúša nasadiť OwNet do škôl v Keni. Študenti informatiky sú autormi aj ďalších projektov, ktoré pomáhajú skvalitňovať občiansku spoločnosť. Ide o webstránku www.otvorenesudy.sk, ktorá odhaľuje vzťahy medzi sudcami a umožňuje lepšiu orientáciu medzi rozsudkami. Ďalšou stránkou je www.dotankoch.sk, ktorá zase monitoruje dianie v Národnej rade SR, dochádzku poslancov, ich hlasovanie a vystúpenia.
„Študenti STU sú zapájaní do výskumu, do praktickej inžinierskej činnosti, čo považujeme za kriticky dôležité pre prípravu novej generácie. Odborníci vychovávaní vo výskumnom procese, v spolupráci s praxou, sú kľúčoví pre zavádzanie inovácií do praxe a pre rozvoj nových inovatívnych odvetví slovenskej ekonomiky,“ hovorí rektor STU Robert Redhammer.
Komentáre