Posádka ISS prvýkrát spojazdnila 3D tlačiareň

Posádka Medzinárodnej vesmírnej stanice (ISS) uviedla v kozme vôbec prvýkrát do prevádzky trojrozmernú tlačiareň a vytlačila prvý skúšobný predmet. Oznámil to americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) na svojej webovej stránke. Astronaut Barry Wilmore zostavil 3D tlačiareň, a prístroj potom na povel zo Zeme vytlačil štítok s nápisom NASA a označením „Made in space“.

Posádka ISS prvýkrát spojazdnila 3D tlačiareň

ISS, zdroj: NASA, STS 129 Crew

„Je to prvý krok k využitiu služieb podobného prístroja mimo povrchu Zeme," komentoval úspešnú skúšku expert NASA Niki Werkheiser. „Vesmírna stanica je jediným miestom, kde je možné túto technológiu vyskúšať vo vesmíre," dodal.

Podľa NASA test plne preukázal, že 3D tlačiareň je prevádzkyschopná. Vytlačený objekt je kópiou štítku umiestneného na plášti samotnej tlačiarne. Skúška tak podala dôkaz, že tlačiareň dokáže v prípade potreby opraviť samu seba.

Wilmore zistil, že tlačiareň sa správa mierne inak, ako v zemských podmienkach. Zmyslom ďalších chystaných pokusov bude zistiť, či sú rozdielnosti výsledkom stavu beztiaže. Detailnejšia analýza podľa Werkheisera čaká vytlačené objekty na Zemi.

Nápis „Made in space“ (v preklade „Vyrobené vo vesmíre“) vytlačený na testovacom štítku je názvom výskumného laboratória, ktoré spolupracovalo na výrobe 3D tlačiarne pre ISS. Podľa ich šéfa Aarona Kemmera tlačiareň otvára cestu revolučným zmenám, ktoré čakajú budúce kozmické výpravy. Priamo na palube kozmických lodí bude možné vyrábať náhradné súčiastky bez toho, aby boli posádky závislé na dodávkach zo Zeme.