Žlté postavičky učia deti s autizmom komunikovať

— Lenka Uherová

Študentky dizajnu Fakulty architektúry STU pod vedením pedagóga Martina Baláža vyvinuli aplikáciu plnú obrázkov žltej postavičky, ktorá vykonáva činnosti z bežného života ako spánok, umývanie zubov, alebo jedenie. Aplikácia je určená autistickým deťom, ktorým má uľahčiť komunikáciu s rodičmi, učiteľmi, či lekármi.

Žlté postavičky učia deti s autizmom komunikovať

Obrázky musia byť skutočne jednoduché, aby autistov nerozptyľovali, archív STU

Martina Baláža z Ústavu dizajnu Fakulty architektúry STU oslovila nadácia Pontis s otázkou, či by nechcel vyvíjať komunikačnú aplikáciu pre autistov. Keďže sa venuje dizajnérskej kresbe, ktorá je v podstate jednou zo základných nástrojov komunikácie, súhlasil.

Na aplikácii začal pracovať s viacerými organizáciami a edukačnými zariadeniami pre autistov, ale do projektu zapojil aj svoje študentky, Dominiku Berkiovú, Evu Hudákovú a Barboru Rutovú.

Nesmú ich rozptyľovať

Prvým krokom vo vývoji aplikácie bolo získať čo najviac informácii od tých najpovolanejších. Vďaka spolupráci s organizáciami, ktoré sa dlhodobo venujú autizmu, sa Martin Baláž spolu s tímom začali stretávať s rodičmi a učiteľmi, ale aj priamo s deťmi trpiacimi týmto ochorením.

„V prvej fáze sme sa sústredili predovšetkým na pochopenie spôsobu komunikácie ľudí s autizmom a tiež komunikáciu ich okolia smerom k nim. Následne sme zostavili komunikačný systém a jeho vizuálny štýl,“ hovorí Martin Baláž.

Počas návštev v zariadeniach vedci zistili, že pedagógovia často používajú vlastné kreslené kartičky zobrazujúce klasický denný harmonogram. Vytvorili preto aplikáciu s jednoduchými postavičkami. Ich žlté a oranžové sfarbenie pritom zvolili úmyselne, , keďže tieto farby pôsobia na autistov príjemne.

S deťmi trpiacimi autizmom je potrebné komunikovať jasne a presne. Kresby preto neobsahujú podrobnosti ako vlasy, či oblečenie. Tie by ich vraj iba zbytočne rozptyľovali od toho, čo je podstatné, a teda od vnímania emócií postavičiek, ktoré deti učia, čo je správne,  a čo nesprávne.

Aplikácia má viacero častí a zobrazuje ikonky pre jedenie, zábavu, kultúru a relax, ale aj hygienu, oblečenie, vzdelávanie, šport, spánok a  komunikáciu. Databázu je navyše možné voľne dopĺňať.

Tim STU

Tím, ktorý navrhol aplikáciu, archív STU

Uľahčuje komunikáciu

Tento štýl komunikácie uľahčuje život nielen deťom s autizmom, ale pomáha aj ich rodičom a pedagógom. Ikonky deťom vysvetľujú, aké úkony by mali počas dňa vykonávať, a dospelí môžu zaznamenávať, ktoré z nich zvládli. Prostredníctvom postavičiek tiež deti môžu ukázať, ako sa cítia a čo potrebujú.

Projekt bol veľkou skúsenosťou aj pre samotné študentky, ktoré si z neho veľa odniesli. Vďaka projektu sa naučili pracovať v tíme, komunikovať s rôznymi skupinami ľudí a zdokonaľovať sa aj v tom, čo študujú – v kresbe. Okrem toho samozrejme vidia obrovský prínos v tom, že pomáhajú iným.

„Samozrejme, vždy je čo vylepšovať. Teraz máme základný systém zameraný na autistov, ale na základe našich zistení z výskumu a vývoja by sme radi rozšírili možnosti komunikácie aj na iné skupiny s komunikačnými ťažkosťami,“ hovorí Martin Baláž s tým, že s aplikáciou ešte neskončili.

Na téme chcú pracovať aj v budúcom akademickom roku, pričom by databázu chceli nielen rozširovať, ale aj vytvoriť nové verzie. Ich cieľom je tiež preložiť aplikáciu do angličtiny a nájsť sponzora, vďaka ktorému by dokázali pomôcku poskytnúť všetkým, ktorí ju potrebujú.

Odporučiť e-mailom

Komentáre

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta vedy priamo do Vášho e-mailu

* povinné polia