Skolaudovali najväčšie observatórium na svete

Význam observatória ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) sa prirovnáva k prechodu od ľudského oka ku ďalekohľadu. Vedcom ukáže detaily vzniku hviezd, galaxií a planét.

Skolaudovali najväčšie observatórium na svete

Ilustračná fotografia, zdroj: nasa.gov

Tento týždeň skolaudovali najväčšie a najdrahšie observatórium na svete, ktoré vyrástlo v chilskej púšti Atacama.

Unikátne astronomické observatórium v nadmorskej výške 5 050 metrov pozostáva zo 66 rádioteleskopov s priemerom dvanásť a sedem metrov, ktoré dokážu pozorovať vesmír na vlnových dĺžkach milimetrov a submilimetrov.

ALMA je v prevádzke od druhej polovice roku 2011. V súčasnosti funguje 57 teleskopov. Teleskopy sú od seba pomerne ďaleko vzdialené. Najväčšia vzdialenosť medzi nimi je 16 kilometrov.

Toto observatórium funguje inak, než podobné zariadenia. Vo svojom centre má superpočítač, ktorý zaznamenáva signály z jednotlivých antén a vytvára presný obraz skúmanej oblasti.

Najväčšou technickou výzvou bolo namieriť súčasne všetky antény na ten istý bod na oblohe a perfektne ich zosynchronizovať s presnosťou milióntiny milióntiny sekundy.

Signály sa potom konvertujú do digitálneho formátu a zbiehajú sa do jednej budovy so spomínaným superpočítačom. Ten signály kombinuje a konvertuje do dát, vhodných na vedeckú analýzu.

Prelom

Vedci hovoria o prelome v astronómii a v astrofyzike. „Je to porovnateľné s prechodom od ľudského oka k prvému ďalekohľadu,“ povedal podľa agentúry DPA Wolfgang Wild, ktorý vedie európsku časť medzinárodného projektu.

„Význam to má veľmi veľký, tak ako to pri realizácií prelomových prístrojov vždy býva,“ vysvetľuje riaditeľ Astronomického ústavu SAV Aleš Kučera.

Sieť rádioteleskopov ALMA má vedcom pomáhať s objasňovaním tajomstiev vesmíru, spojených so vznikom hviezd, planetárnych sústav, galaxií a vôbec s vývojom celého kozmu.

„Očakávania sú veľké, pretože ALMA prekonáva doterajšie astronomické prístroje hlavne v priestorovom rozlíšení detailov pozorovaných objektov, ktoré je päťkrát lepšie ako má Hubblov teleskop a desaťkrát lepšie ako má VLA (Very Large Array) a dovidí do ďaleko väčších hĺbok vesmíru ako doterajšie prístroje,“ hovorí Kučera.

„To znamená, že dovidí do hlbšej histórie vesmíru,“ dodáva.

Partnerstvo troch kontinentov

ALMA vznikla v rámci partnerstva Európy, Severnej Ameriky a východnej Ázie v spolupráci s Chile. Predstavitelia juhoamerickej republiky neskrývajú z projektu nadšenie. „Jedným z mnohých prírodných zdrojov Chile je pôsobivá nočná obloha. Som veľmi hrdý na medzinárodnú spoluprácu v astronómii, ktorej najväčším a najnovším výsledkom je ALMA,“ vyhlásil na slávnostnom ceremoniáli prezident Chile Sebastián Piñera.

Observatórium bolo najskôr v 80. rokoch prezentované ako separátne projekty Európy, USA a Japonska. V 90. rokoch sa krajiny spojili a predstavili jednotný projekt. S výstavbou sa začalo v roku 2003.

Náklady na vybudovanie celého komplexu sa odhadujú na 1,5 mld. dolárov. Púšť bola vybratá schválne schválne. Potrebovali miesto s čo najmenším množstvo vody v zemskej atmosfére, aby meranie neovplyvňovala vlhkosť. Najbližšia dedina je vzdialená cez 40 kilometrov.

Spolupracovať budú aj Slováci

Astronomický ústav SAV sa venuje výskumu slnka a blízkeho vesmíru a hviezd, na čo sa má zamerať aj ALMA. Ústav chce preto spolupracovať.

„Pre efektívnu prácu s ALMOu budeme využívať European ALMA Regional Centre, hlavne v rámci spolupráce s kolegami v Českej republike,“ tvrdí Kučera.

Regionálne centrum ALMA, ktoré bude podporou pre strednú a východnú Európu, vzniklo v českom Ondřejove.

Science/ČTK