Vietor na Venuši zrýchlil o tretinu

Vetry na Venuši, ktoré už aj tak fúkajú rýchlosťou super hurikánu, sa za posledných šesť rokov o tretinu ešte zrýchlili. Informovali o tom vedci Európskej vesmírnej agentúry, ktorých citovala agentúra AFP.

Vietor na Venuši zrýchlil o tretinu

Ilustračná fotografia, zdroj: flickr.com, Forsetius

Rôzne tímy astronómov analyzovali zábery z misie Venus Express. Tá skúma atmosféru a vzorce pohybu mrakov na našom najbližšom vesmírnom susedovi už od roku 2006..

Keď misia začínala, vetry vo vysokej výške viali priemernou rýchlosťou zhruba 300 kilometrov za hodinu. Ich rýchlosť sa ale postupne zvyšovala a vietor na Venuši teraz fúka rýchlosťou takmer 400 kilometrov za hodinu.

Výskum robil tím Vesmírneho výskumného ústavu v Moskve a výskumný tím japonského Národného ústavu pre pokročilú vedu a technológie.

Venuša, ktorá je len o zlomok menšia ako Zem, bývala prezývaná našou sesterskou planétou a v ranných sci-fi bola zase vykresľovaná ako ďalší potenciálny domov pozemšťanov.

V roku 1970 sa ale zistilo, že jej atmosféru tvorí oxid uhličitý s tlakom deväťdesiatkrát vyšším než na Zemi a povrchom planéty zohriatym na 457 stupňov Celzia.

Vetry na Venuši pozostávajú zo žltkastej zmesi toxických plynov, ktoré dosahujú najvyššiu rýchlosť na vrchole mrakov, asi 70 kilometrov nad vulkanickým povrchom Venuše. Vedci budú naďalej skúmať, čo spôsobilo toto bizarné zvýšenie ich rýchlosti a pokúsia sa zistiť, či ide o trvalý úkaz.