Našla sa planéta, ktorá neobieha okolo žiadnej hviezdy

Astronómovia objavili v súhvezdí Kozoroha osamelú planétu, ktorá neobieha okolo žiadnej hviezdy. Server Space.com informoval, že táto exoplanéta s označením PSO J318.5-22 je relatívne mladá. Vedci odhadujú jej vek na 12 miliónov rokov.

Našla sa planéta, ktorá neobieha okolo žiadnej hviezdy

Ilustračná fotografia, zdroj: flickr.com, thepatrick

Hmotnosť planéty je zhruba šesťkrát väčšia ako hmotnosť Jupitera, takže sa podobá plynným obrom, obiehajúcim mladé hviezdy. Avšak toto vesmírne teleso žiadnu materskú hviezdu nemá.

„Ešte nikdy sme nevideli podobné teleso, voľne plávajúce vesmírom. Má všetky charakteristiky mladých planét, obiehajúcich okolo iných hviezd, lenže táto letí úplne sama,“ uviedol Michael Liu, ktorý je jedným z výskumníkov Astronomického ústavu Havajskej univerzity.

Astronómovia odhalili vesmírneho „bludného Holanďana“ pomocou silného teleskopu Pan-STARRS1, umiestneného na vrchole havajského vulkánu Haleakala. Narazili naňho náhodou pri pátraní po takzvaných hnedých trpaslíkoch. Tí sú väčší než planéty, ale príliš studení na to, aby vzplanuli ako hviezdy.

Neprítomnosť jasnej žiarivej hviezdy v blízkosti PSO J318.5-22 by mohla byť veľkou príležitosťou pre vedcov, ktorí sa snažia čo najviac preskúmať planéty mimo našej slnečnej sústavy.

Len hŕstku z doteraz objavených exoplanét (planéty mimo našej slnečnej sústavy) mali vedci možnosť pozorovať pomocou priamych snímok. Obvykle sa totiž výskum realizuje nepriamo, napríklad pozorovaním zmien vo svetelnom žiarení, ku ktorému dochádza pri prelete exoplanéty pred hviezdou. Navyše nový objav sa nachádza relatívne blízko - len 80 svetelných rokov od Zeme.

„Študovať planéty priamym snímkovaním je neuveriteľne náročné, pretože sú blízko ku svojim oveľa jasnejším materským hviezdam,“ vysvetlil Niall Deacon z Astronomického ústavu Maxa Plancka v Nemecku.

„PSO J318.5-22 okolo žiadnej hviezdy neobieha, takže pre nás bude oveľa jednoduchšie ju študovať. To nám ponúka úžasný pohľad na to, čo sa deje v plynných obroch - teda v planétach, ako je Jupiter - krátko po ich zrodení,“ dodal.