Japonci chcú vystreliť na asteroid „vesmírnym delom“

Japonsko úspešne otestovalo „vesmírne delo“, ktoré má vystreliť projektil do asteroidu, nachádzajúceho sa medzi Zemou a Marsom. Vzorky odobraté z predpokladaného vzniknutého kráteru by mohli prispieť k štúdiu vzniku vesmíru, informovala agentúra AFP.

Japonci chcú vystreliť na asteroid „vesmírnym delom“

Ilustračná fotografia, zdroj: commons.wikimedia.com

„Vesmírne delo“ bude do kozmu vyslané na palube sondy Hajabusa-2, ktorého štart je naplánovaný na budúci rok. V roku 2018 by sa sonda mala priblížiť k asteroidu, známeho pod označením 1999JU3, ktorý obieha medzi Zemou a Marsom.

Keď bude sonda v blízkosti asteroidu, „vesmírne delo“ sa od nej oddelí a vypáli do povrchu zmienenej planétky zo vzdialenosti 100 metrov kovový projektil. Sonda bude v tej chvíli skrytá na druhej strane za asteroidom, aby ju detonácia nepoškodila.

Materská loď by mala potom podľa plánov odobrať s pomocou robotického vozidla z krátera vzorky, ktoré by inak zostali pod povrchom asteroidu. Trvanie misie sa plánuje do konca roku 2020.

„Umelý kráter, ktorý môže vesmírne delo vytvoriť, bude podľa predpokladov malý, bude mať len niekoľko metrov v priemere, ale ... z miesta, ktoré kolízia odhalí, môžeme získať čerstvé vzorky, ktoré budú menej poznamenané vesmírnym prostredím, či žiarom,“ uviedla japonská vesmírna agentúra JAXA vo svojom vyhlásení.

Projekt „sa môže stať revolúciou v našom skúmaní nedotknutých materiálov, ktoré sú kľúčové pre pochopenie podmienok, na ktorých sa formovali planéty a vznikol život,“ konštatovala agentúra JAXA. „Taktiež môže poskytnúť dôležité informácie potrebné pre vývoj stratégií k ochrane Zeme pred potenciálnymi rizikami,“ dodala agentúra.

Hajabusa-2 je druhý projekt, ktorého cieľom je získať častice z kozmu. Bude založený na úspechu prvej misie Hajabuda (Sokol), ktorá zobrala povrchový prach z asteroidu Itokawa a vrátila sa s ním v roku 2010 na Zem.