Spoločná misia Európy a Ruska preskúma Mars v roku 2016

Spoločná misia Európy a Ruska, ktorá má preskúmať Mars, začne v januári 2016. Vtedy by mala nosná raketa Proton vyniesť do vesmíru prvú sondu. Sonda by mala na obežnú dráhu červenej planéty doraziť o desať mesiacov neskôr. O harmonograme projektu Európskej vesmírnej agentúry (ESA) a ruského Roskosmosu informoval riaditeľ Ústavu vesmírnych výskumov Ruskej akadémie vied Lev Zeljonyj.

Spoločná misia Európy a Ruska preskúma Mars v roku 2016

Ilustračná fotografia, zdroj: flickr.com, Cyril-Rana!!

„Celkovo bude mať tento projekt štyri fázy. Sonda, ktorú navrhla ESA, bude vypustená ruskou raketou Proton s pohonným blokom Briz-M v období medzi 7. a 27. januárom 2016. Na obežnú dráhu Marsu dorazí v októbri 2016. Jej súčasťou bude množstvo našich i európskych prístrojov a modul, ktorý pristane na povrchu," citovala Zeljonyjho agentúra Interfax.

Program ExoMars pôvodne vypracovala ESA v spolupráci s americkým Národným úradom pre letectvo a vesmír (NASA). Američania sa ale kvôli finančným škrtom z programu v roku 2012 stiahli a ESA o rok neskôr nadviazala spoluprácu s ruskou agentúrou Roskosmos.

V rámci programu ExoMars majú do vesmíru vyraziť celkovo dve sondy. Na prvú prípravnú misiu nadviaže v roku 2018 druhá, počas ktorej by malo na povrchu Marsu pristáť vozidlo. To má okrem iného vykonať vrty a niekedy po roku 2020 dopraviť na Zem vzorky pôdy.

Rusko pri pokuse o výskum Marsu zaznamenalo v roku 2011 výrazný neúspech, keď jeho prvá medziplanetárna misia po 15 rokoch neuspela. Sonda Fobos - Grunt po štarte neletela na plánovanú cestu k Marsu, ale zrútila sa do Tichého oceánu. USA majú naopak na Marse už desať rokov sondu Opportunity a od roku 2012 tiež vozidlo Curiosity.