Výbuch čeľabinského meteoritu bol 30-krát silnejší ako Hirošima

Explózia meteoritu, ktorý 15. februára minulého roku dopadol v okolí ruského Čeľabinsku, uvoľnila najmenej tridsaťkrát väčšiu energiu ako výbuch atómovej bomby nad Hirošimou v roku 1945. Jej sila dosiahla 500 kiloton trinitrotoluénu, v Hirošime to bolo asi 15 kiloton TNT.

Výbuch čeľabinského meteoritu bol 30-krát silnejší ako Hirošima

Čeľabinský meteorit, zdroj: Alex Alishevskikh

Čeľabinský meteorit, ktorý vážil pri vstupe do atmosféry nad južným Uralom až 12 000 ton a priemer mal 20 metrov, bol najväčším zaznamenaným objektom, ktorý zasiahol Zem od Tunguzského meteoritu v júni 1908 (ten meral vraj až 60 metrov). Sila jeho explózie bola asi päťdesiatkrát slabšia ako v prípade Tunguzského meteoritu, ktorého sila je odhadovaná na 15 až 20 megaton TNT.

Čeľabinský meteorit (podľa niektorých názorov to bola kvôli veľkosti objektu planétka) padal rýchlosťou 19 km/s (asi 67 000 km/h), teda zhruba šesťdesiatkrát rýchlejšie ako zvuk. Pri rozpade vo výške asi 30-40 kilometrov nad zemou žiaril meteorit krátku chvíľu dokonca viac než Slnko. Meteorit sa podľa neskorších meraní ukázal byť približne rovnako starý ako slnečná sústava - 4,56 miliardy rokov.

Pri páde meteoritu (najväčšia z jeho častí dopadla do jazera Čebarkul) sa zranilo asi 1500 ľudí, väčšina z nich utrpela rezné rany, keď silná tlaková vlna, ktorá v oblasti okolo miliónového Čeľabinsku poškodila okolo 7000 budov a rozbila okná v rozsiahlej oblasti. Úrady odhadli spôsobené škody na miliardu rubľov.

Veľký úspech sa podaril aj českým odborníkom - ako vôbec prvý tím na svete presne spočítali dráhu a štruktúru meteoritu.

Meteorit s najväčšou pravdepodobnosťou pochádzal z planétky 86039, ktorá meria 2,2 kilometra. Výpočet tímu pod vedením astronóma Jiřího Borovičku z Astronomického ústavu Akadémie vied ČR v Ondřejove hovorí, že pozorovaná dráha meteoritu so sklonom 17 stupňov bola dlhá 272 kilometrov a že teleso bolo po prvýkrát zaznamenané vo výške 95 kilometrov nad zemským povrchom. O osem sekúnd neskôr sa meteorit vo výške 45 km začal rozpadať, čím sa výrazne zvýšila plocha vystavená atmosfére, takže odparovanie narástlo a objekt bol na krátku dobu jasnejší než Slnko.

Vedecký tím v spolupráci s kolegami z Ústavu štruktúry a mechaniky hornín AV ČR a z univerzity v kanadskom Ontario zistil, že vo výške 30 kilometrov skončila prvá fáza rozpadu a 95 percent pôvodného telesa sa do tej doby premenilo na prach. Ďalej letelo zhruba 20 kusov o rozmere od jedného do troch metrov.

Najväčší úlomok meteoritu s hmotnosťou asi 570 kilogramov, ktorý dopadol do zamrznutého jazera Čebarkul (a vytvoril tu kráter s priemerom osem metrov), sa podarilo ruským vedcom z jazera vyloviť vlani v polovici októbra. Údajne je to jeden z desiatich najväčších nájdených úlomkov nebeských telies spadnutých na Zem. Malé meteority boli rozložené v páse, širokom niekoľko kilometrov a dlhom až 30 kilometrov.

Vedci z Astronomického ústavu vypočítali aj dráhu telesa v slnečnej sústave. Zistili , že nebola ničím výnimočná. Meteorit sa pohyboval po eliptickej dráhe s perihéliom v blízkosti dráhy Venuše a aféliom v páse asteroidov medzi Marsom a Jupiterom. Zistilo sa tiež , že meteorit sa v dňoch pred dopadom premietal na oblohu v blízkosti Slnka. Preto nebol dopredu spozorovaný pozemskými prístrojmi.