Sonda sa po desaťročnej ceste dostala na obežnú dráhu kométy

Európska sonda Rosetta sa po desiatich rokoch cesty slnečnou sústavou dostala na obežnú dráhu kométy Čurjumov-Gerasimenko. Oznámila to dnes Európska vesmírna agentúra (ESA), ktorá riadi misiu.

Sonda sa po desaťročnej ceste dostala na obežnú dráhu kométy

Ilustračná fotografia, zdroj: NASA, Chris Schur

Rosetta bude mať na pozorovanie kométy a analýzu jej zloženia asi dva roky - toľko času by totiž mala stráviť v blízkosti tohto astronomického objektu.

Pristávací modul by mal na povrch kométy doletieť na jeseň. Prvýkrát v dejinách tak bude sonda zostrojená človekom obiehať kométu, doposiaľ totiž išlo pri stretnutí družíc s kométami iba o prelety.

Dosiahnutie obežnej dráhy kométy umožnil kľúčový zážih zahájený o 11:00 SELČ, ktorý trval skoro 6,5 minúty. Sonda potom musela krúžiť okolo kométy v trojuholníkových útvaroch, aby dokázala stabilizovať svoju obežnú dráhu. Do plánovaného novembrového vypustenia modulu Philae bude študovať plyn unikajúci z kométy a analyzovať jej vnútorné zloženie.

ESA vyslala sondu do vesmíru v marci 2004, štartovala pritom z kosmodromu Kourou vo Francúzskej Guyane. S kľúčovými približovacími manévrami začala sonda v máji tohto roku.

Modul má po pristáti odobrať vzorky z povrchu a vyhĺbiť do kométy dieru, aby preskúmal aj materiál pod povrchom. Kométa by mala umožniť pohľad na obdobie vzniku našej slnečnej sústavy spred 4,6 miliardy rokov.