Alkohol spôsobil takmer tretinu smrteľných nehôd motocyklistov

Výskumný tím z Univerzity Komenského analyzoval prípady smrteľných nehôd motocyklistov za posledné dve desaťročia. Najčastejšie na cestách umierali mladí muži po prekročení povolenej rýchlosti, alebo pod vplyvom alkoholu.

Alkohol spôsobil takmer tretinu smrteľných nehôd motocyklistov

Ilustračná fotografia, zdroj: flickr.com, DrabikPany

Celosvetovo je registrovaných približne viac ako 350 miliónov motocyklov. Ich popularita dokonca stále narastá. Motocyklisti majú však aj svoj stály podiel v štatistikách smrteľných dopravných nehôd.

V momente kolízie predstavuje motocykel extrémne nebezpečný dopravný prostriedok. Dopravné nehody s účasťou motocyklov a bicyklov sú najčastejšie sa vyskytujúce nehody po nehodách osobných motorových vozidiel.
Kým na európskych cestách ročne zahynie približne 6 000 motocyklistov, na Slovensku je to asi 25 - 30. Obete majú mnoho spoločných charakteristík.

„Medzi základné rizikové faktory nehodovosti patria vek - spravidla ide o mladého motocyklistu, ďalej pohlavie - jednoznačne dominuje muž, ale aj jazda pod vplyvom alkoholu či nárazová rýchlosť,“ uviedol doktor Martin Janík z Ústavu súdneho lekárstva a medicínskych expertíz Jesseniovej lekárskej fakulty Univerzity Komenského.

Vedci vypočítali, aká nárazová rýchlosť je najrizikovejšia. Pri náraze tela motocyklistu rýchlosťou 10 - 12 km/hod. do pevného, nepohybujúceho sa objektu možno očakávať vznik ľahkých zranení. Dvojnásobná rýchlosť je však už prahom smrteľných poranení. „Náraz pri rýchlosti 80 - 90 km/hod. spôsobuje motocyklistovi zranenia prakticky nezlučiteľné so životom,“ hovorí Janík.

Vedci analyzovali 311 prípadov smrteľných nehôd motocyklistov za obdobie posledných 20 rokov (v rokoch 1992-2012). Ich výsledky sú hrôzostrašné. Zistili, že až 91 % usmrtených motocyklistov boli muži. Dve tretiny motocyklistov zomreli na mieste nehody. 54 % nehôd tvorili zrážky s iným vozidlom, 28 % zrážky so statickým objektom (stromy, stĺpy či zvodidlá) a 18 % nehôd predstavoval pád motocyklistu.

Až 91 usmrtených motocyklistov (29 %) bolo v čase dopravnej nehody pod vplyvom alkoholu. „Najčastejšie poranenými vnútornými orgánmi boli mozog a pľúca,“ dodáva Janík. Najčastejšou príčinou smrti (137 prípadov) bola kraniotrauma (t. j. poranenie skeletu lebky a mozgu).

Policajné štatistiky

Aktualizované údaje o nehodovosti motocyklistov zverejňuje aj ministerstvo vnútra.

Za prvé štyri mesiace tohto roku zavinili motocyklisti 72 nehôd, pri ktorých zahynulo sedem ľudí (šesť motorkárov a jeden chodec).
Najčastejšou príčinou, ktorá sa podpisuje pod nehody motocyklistov, je prekročenie dovolenej rýchlosti jazdy.

Na druhom mieste v štatistike príčin dopravných nehôd motocyklistov bolo porušenie niektorej z povinností vodiča. Sem patrí napríklad povinnosť používať počas jazdy na hlave riadne upevnenú ochrannú prilbu určenú pre motocyklistov.

V 16 % z celkového počtu nehôd motocyklistov bol alkohol súčasťou a jednou z príčin dopravnej nehody. Ďalším faktorom pôsobiacim na nehodovosť je stav vozovky.

„Zistenia našich odborníkov potvrdili potrebu pokračovať v celoštátnej analýze dopravnej nehodovosti motocyklistov s vytvorením celoslovenskej databázy smrteľných motocyklových nehôd, ktorá by predstavovala nenahraditeľný zdroj informácií a údajov pre výskum bezpečnosti a nehodovosti v motocyklovej doprave nielen na Slovensku, ale i v celom európskom dopravnom priestore,“ vyzdvihol prínos výskumu rektor Univerzity Komenského Karol Mičieta.

Odporučiť e-mailom

Komentáre

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta vedy priamo do Vášho e-mailu

* povinné polia