Alkohol spôsobil takmer tretinu smrteľných nehôd motocyklistov
—Výskumný tím z Univerzity Komenského analyzoval prípady smrteľných nehôd motocyklistov za posledné dve desaťročia. Najčastejšie na cestách umierali mladí muži po prekročení povolenej rýchlosti, alebo pod vplyvom alkoholu.

Ilustračná fotografia, zdroj: flickr.com, DrabikPany
Celosvetovo je registrovaných približne viac ako 350 miliónov motocyklov. Ich popularita dokonca stále narastá. Motocyklisti majú však aj svoj stály podiel v štatistikách smrteľných dopravných nehôd.
V momente kolízie predstavuje motocykel extrémne nebezpečný dopravný prostriedok. Dopravné nehody s účasťou motocyklov a bicyklov sú najčastejšie sa vyskytujúce nehody po nehodách osobných motorových vozidiel.
Kým na európskych cestách ročne zahynie približne 6 000 motocyklistov, na Slovensku je to asi 25 - 30. Obete majú mnoho spoločných charakteristík.
„Medzi základné rizikové faktory nehodovosti patria vek - spravidla ide o mladého motocyklistu, ďalej pohlavie - jednoznačne dominuje muž, ale aj jazda pod vplyvom alkoholu či nárazová rýchlosť,“ uviedol doktor Martin Janík z Ústavu súdneho lekárstva a medicínskych expertíz Jesseniovej lekárskej fakulty Univerzity Komenského.
Vedci vypočítali, aká nárazová rýchlosť je najrizikovejšia. Pri náraze tela motocyklistu rýchlosťou 10 - 12 km/hod. do pevného, nepohybujúceho sa objektu možno očakávať vznik ľahkých zranení. Dvojnásobná rýchlosť je však už prahom smrteľných poranení. „Náraz pri rýchlosti 80 - 90 km/hod. spôsobuje motocyklistovi zranenia prakticky nezlučiteľné so životom,“ hovorí Janík.
Vedci analyzovali 311 prípadov smrteľných nehôd motocyklistov za obdobie posledných 20 rokov (v rokoch 1992-2012). Ich výsledky sú hrôzostrašné. Zistili, že až 91 % usmrtených motocyklistov boli muži. Dve tretiny motocyklistov zomreli na mieste nehody. 54 % nehôd tvorili zrážky s iným vozidlom, 28 % zrážky so statickým objektom (stromy, stĺpy či zvodidlá) a 18 % nehôd predstavoval pád motocyklistu.
Až 91 usmrtených motocyklistov (29 %) bolo v čase dopravnej nehody pod vplyvom alkoholu. „Najčastejšie poranenými vnútornými orgánmi boli mozog a pľúca,“ dodáva Janík. Najčastejšou príčinou smrti (137 prípadov) bola kraniotrauma (t. j. poranenie skeletu lebky a mozgu).
Policajné štatistiky
Aktualizované údaje o nehodovosti motocyklistov zverejňuje aj ministerstvo vnútra.
Za prvé štyri mesiace tohto roku zavinili motocyklisti 72 nehôd, pri ktorých zahynulo sedem ľudí (šesť motorkárov a jeden chodec).
Najčastejšou príčinou, ktorá sa podpisuje pod nehody motocyklistov, je prekročenie dovolenej rýchlosti jazdy.
Na druhom mieste v štatistike príčin dopravných nehôd motocyklistov bolo porušenie niektorej z povinností vodiča. Sem patrí napríklad povinnosť používať počas jazdy na hlave riadne upevnenú ochrannú prilbu určenú pre motocyklistov.
V 16 % z celkového počtu nehôd motocyklistov bol alkohol súčasťou a jednou z príčin dopravnej nehody. Ďalším faktorom pôsobiacim na nehodovosť je stav vozovky.
„Zistenia našich odborníkov potvrdili potrebu pokračovať v celoštátnej analýze dopravnej nehodovosti motocyklistov s vytvorením celoslovenskej databázy smrteľných motocyklových nehôd, ktorá by predstavovala nenahraditeľný zdroj informácií a údajov pre výskum bezpečnosti a nehodovosti v motocyklovej doprave nielen na Slovensku, ale i v celom európskom dopravnom priestore,“ vyzdvihol prínos výskumu rektor Univerzity Komenského Karol Mičieta.
Komentáre