Ak chce žena ovládnuť parket, bez hojdania bokmi to nepôjde

— Lenka Uherová

Ako je to možné, že niektorí ľudia majú jednoducho tanec v krvi, a iní pri ňom naopak pôsobia ako drevo? Za všetko môžu jednotlivé pohyby a vedci teraz odhalili, ktoré z nich patria na parket, a ktoré by sme si naopak mali nechať na doma.

Ak chce žena ovládnuť parket, bez hojdania bokmi to nepôjde

Ilustračná fotografia, zdroj: pixabay.com/ Pexels

Štúdia zverejnená v Scientific Reports definovala tanečné pohyby, ktoré oddeľujú dobrých tanečníkov od beznádejných tanečných driev. Ukázalo sa, že ak chce žena na tanečnom parkete zaujať, mala by pri tanci hojdať bokmi a predvádzať koordinované, no nepravidelné pohyby rúk a nôh. Najlepší tanečníci sa tiež ľahko dokážu zosynchronizovať s hudbou.

Podľa psychológa Nicka Neavea z Northumbria University vo Veľkej Británii je jednoduché tento jav vysvetliť, príťažlivé tanečné pohyby súvisia so sexom.

Najskôr skúmali mužov

Výskum nadväzoval na experiment ešte z roku 2011, kedy vedci skúmali, ktoré mužské tanečné pohyby považujú ženy za atraktívne. Dovtedy vedci predpokladali, že pri tanci sú dôležité expresívne gestá rúk a nôh, no ich odhad nebol správny.

Vtedy sa totiž ukázalo, že ženy považujú za najpríťažlivejších mužov, ktorí pri tanci pohybujú krkom a trupom a záleží aj na rýchlosti, ktorou muži pri tanci presúvajú a ohýbajú pravé koleno.

Neatraktívne naopak vraj je, keď sa muži príliš nervózne nakláňajú dole a opakujú stále tie isté pohyby.

Odporúčajú hojdať bokmi

Tentoraz sa vedci vo výskume zamerali na nežnejšie pohlavie a požiadali skupinu 39 neprofesionálnych tanečníc vo veku 18 až 30 rokov, aby uvoľnene tancovali na rytmus bicích o rýchlosti 125 úderov, a mysleli na to, že sa nachádzajú v nočnom podniku.

Výskumníci ich pritom monitorovali motion-capture technológiou, ktorá zaznamenáva ľudské pohyby. Tie následne preniesli do animácie, ktorá ich zobrazovala prostredníctvom nevýraznej ženskej siluety. Po vyhotovení animácie požiadali 57 mužov a 143 žien, aby ohodnotili tanečníkov od nula do sedem bodov podľa toho, či boli tanečné pohyby zlé, alebo dobré.

Ukázalo sa, že pri hodnotení nezáležalo na tom, či pohyby hodnotili muži, alebo ženy. Bodovanie sa často zhodovalo a najvyššie skóre dosahovali osoby, ktoré pri tanci hýbali viac bokmi.

Tento jav vedcov veľmi neprekvapil, nakoľko je podľa evolučnej psychológie dané, že tanec úzko súvisí so sexom. Výskum vedcov z University of Göttingen z roku 2015 poukázal napríklad na to, že ženské pohyby sú pre muža príťažlivejšie v období, kedy žena ovuluje. Vlniace sa boky môžu byť pre muža signálom, že žena je zdravá a plodná.

Existuje optimálna asymetria

Podľa hodnotenia respondentov sa tiež ukázalo, že atraktívne pôsobia nerovnovážne pohyby paží a stehien. Podľa vedcov je príčinou to, že súmerné pohyby končatín pôsobia strojene. Divne podľa nich vyzerá ale aj to, ak sú pohyby rúk a nôh príliš nezosúladené. Na základe toho podľa vedcov existuje optimálna úroveň asymetrie, ktorá súvisí s predvádzaním jemne zladených motorických zručností s nájdením potencionálneho partnera.

Frank Pollick, psychológ z University of Glasgow, ktorý často aj v súvislosti s tancom študoval ľudský pohyb si myslí, že jeden pohyb súvisí s druhým. Ak totiž hýbeme bokmi, hýbe sa celé telo. A dôležité vraj je, aby sme boli pri tanci uvoľnení.

Súhlasí s ním aj Nick Neave, podľa ktorého výskum tiež ukázal, že medzi najhoršie hodnotenými tanečníkmi boli osoby, ktoré už na prvý pohľad pôsobili placho a nesebavedomo.

Odhalením toho, čo robí tanečníka atraktívnym, by vedci chceli určiť biologické faktory, ktoré sú základom sebavedomia u ľudí. V budúcnosti by tiež chceli rovnakými metódami skúmať aj to, ako príťažlivosť pohybov súvisí s rôznorodosťou kultúr a sexuálnou orientáciou. Všetci tanečníci v tomto experimente boli totiž heterosexuálni vysokoškoláci z východného Anglicka.

Takto vyzeral avatar ženy s vysokým hodnotením, zdroj: Youtube