Inovátori z celého sveta majú pomôcť indickým farmárom
—Organizácia Greenpeace vyzýva dizajnérov, vynálezcov, výskumníkov, či študentov z celého sveta, aby navrhli nové čerpadlo na zavlažovanie, ktoré by zachránilo živobytie miliónov drobných farmárov v Indii.
Ilustračná fotografia, zdroj: Greenpeace
Poľnohospodárstvo je jednou z najtradičnejších profesií v Indii. V posledných rokoch však trpí na problémy so zavlažovaním a čoraz väčšie množstvo najmä drobných farmárov, musí opúšťať svoju pôdu a sťahovať sa za prácou do mestských slumov.
Keďže v mnohých vidieckych oblastiach sa farmári nemôžu pripojiť na celoštátne siete, pre svoje čerpadlá a generátory na zavlažovanie, využívajú naftu. Podľa Greenpeace je momentálne v Indii asi 10 miliónov takýchto čerpadiel.
V uplynulých rokov bola nafta pre farmárov relatívne lacná a dostupná. To sa však zmenilo. Ceny narástli a pre farmárov je tak tento zdroj už neúnosný a neudržateľný.
Alternatívou sú čerpadlá na solárny pohon, tie sú však až desaťkrát drahšie ako tie naftové. Ostávajú tak len dobrou dlhodobou investíciou, ktorú si indickí farmári nemôžu dovoliť. Potrebujú tak krátkodobé riešenie.
Greenpeace preto odštartovala celosvetovú kampaň s názvom „Prelomová chvíľa v Indii“ (angl. A Watershed Moment in India). Jej cieľom je pomôcť prostredníctvom technologických inovácií vyriešiť problémy so zavlažovaním v Indii.
Nosnou aktivitou je súťaž o dizajn nového čerpadla na zavlažovanie, ktorý by fungoval na obnoviteľnej energii.
„Cez túto výzvu chceme navrhnúť riešenia pre zavlažovanie, založené na obnoviteľnej energii, ktoré bude nielen udržateľné, ale aj ekonomicky realizovateľné. Tým, že ide o globálnu výzvu, pre účastníkov je to príležitosť vymieňať si nápady a diskutovať s ďalšími ľuďmi z celého sveta,“ vysvetľuje Manish Ram z indickej pobočky Greenpeace.
Nové čerpadlá, poháňané obnoviteľnou energiou, by boli nielen udržateľnejšie riešenie pre farmárov z ekonomického hľadiska, ale tiež by podľa Greenpeace prispeli k znižovaniu uhlíkových emisií a k skvalitňovaniu ovzdušia.
Od dizajnu k biznisu
Kampaň odštartovala na začiatku septembra a dizajnéri a vynálezcovia môžu posielať svoje nápady do 15. novembra.
Výhercovia získajú ceny (hotovosť, vecné ceny, kontrakty) v hodnote viac ako 30 000 eur. Greenpeace má navyše po skončení súťaže pripravený pre výhercov nový program, ktorý má pomôcť vytvoriť z návrhov udržateľné biznis modely.
Primárnym cieľovým regiónom tejto výzvy má byť Bihár na severovýchode krajiny. V tomto regióne je najvypuklejší problém s nedostatkom elektrifikácie, takže na zavlažovanie sa tu používajú najmä naftové čerpadlá. Taktiež tu v poľnohospodárstve prevládajú drobní farmári a nachádza sa tu dostatok podzemnej vody.
Dizajnéri čerpadiel tu však môžu naraziť na niektoré limity počasia. Napríklad Bihár nie je veľmi veterné miesto, takže ich návrhy by sa nemali uberať týmto smerom. Na druhej strane je tam dostatočne veľa slnečného svitu (300 slnečných dní v roku).
Najnovšie technológie
Naftové čerpadlo dokáže vyprodukovať pomerne veľký výkon. Také typické čerpadlo, používané dnes v Indii, dokáže prečerpať 20 litrov vody za sekundu z hĺbky asi päť metrov.
Navrhnúť čerpadlo na obnoviteľnej energii s podobným výkonom, bolo doteraz veľmi náročnou úlohou. Riešením by mohlo byť zameranie sa na najnovšie technológie - koncentrovaná slnečná energia, slnečná para, či iné nesolárne obnoviteľné zdroje.
Ani nižší prietok vody na navrhnutom čerpadle nemusí byť veľký problém. Dôležité je, aby čerpadlo dokázalo celkovo dostať na pole dostatok vody a za porovnateľnú cenu.
Nové čerpadlá by mali spĺňať niekoľko podmienok - mali by byť prenosné (aby sa dali ľahko obchodovať na miestnych trhoch), stabilné a použiteľné aj v lokálnych podmienkach, ale tiež lacné a s dostatočným výkonom.
Komentáre