Psy sa dokážu orientovať podľa hlasu svojho pána

Psy dokážu nájsť potravu nielen, keď na ňu človek ukáže, alebo pozrie, ale aj podľa jeho hlasu. Zistili to vedci z univerzity v Lipsku.

Psy sa dokážu orientovať podľa hlasu svojho pána

Ilustračná fotografia, zdroj: flickr.com, ETersigni

Väčšina majiteľov psov je presvedčená, že im ich štvornohý miláčik rozumie. Nová štúdia uverejnená v prestížnom časopise Proceedings B potvrdila, že to tak v istom ohľade naozaj je.

Federico Rossano z lipského Inštitútu Maxa Plancka pre výskum evolučnej antropológie vykonal pokus na 56 psoch rôznych rás. Zvieratám najskôr ukázal kŕmenie, potom zatiahol záves a potravu umiestnil do jedného z dvoch nepriehľadných zásobníkov.

Následne záves opäť odhrnul, takže pes videl oba zásobníky. Vedec sa ukryl za prázdny zásobník a zavolal na psa jeho menom v smere k zásobníku naplnenému krmivom.

Výsledok bol podľa agentúry DPA štatisticky jednoznačný. Väčšina psov sa rozbehla k zásobníku, ktorého smerom vedec prehovoril. Ak zostal ticho, zvolili psy oba zásobníky zhruba v rovnakom počte prípadov.

Keď zavolal ich meno smerom k zadnej stene miestnosti, teda ďalej od psov, dávali väčšinou prednosť nasledovaniu samotného hlasu. Zvolili tak prázdny zásobník, za ktorým sa vedec ukrýval.

Vedci už počas experimentu vylúčili možnosť, že by sa pes orientoval skôr podľa čuchu - pod oba zásobníky totiž ukryli malé množstvo krmiva.

Pokus na šteniatkach dokonca ukázal, že šteňatá majú túto schopnosť rozvinutú ešte lepšie než dospelí psi - najmä ak vyrastali v tesnej blízkosti ľudí.

Podobné experimenty vedci predtým vykonali aj na ľudoopoch alebo vlkoch. Iba psy sa však podľa nich dokázali v dôsledku tisícročného spolužitia s človekom prispôsobiť jeho komunikačnému systému.

Neobvykle vyvinutá schopnosť u šteniat navyše vraj podľa vedcov dokazuje, že psy majú vrodené genetické predpoklady pre komunikáciu s človekom. „Ľudia pravdepodobne dávali prednosť psom ako domácim zvieratám, pretože tí k nim boli obzvlášť pozorní,“ povedal Rossano.