Ladislav Macho

MUDr., DrSc.

Ústav experimentálnej endokrinológie SAV

lekár, endokrinológ

Štúdium: Lekárska fakulta UK Bratislava, 1955

Pracoviská a významné funkcie: Endokrinologický ústav SAV (1955 - 1971 vedúci oddelenia endokrinológie vývoja), Ústav experimentálnej endokrinológie SAV(od 1971, 1991 - 1995 riaditeľ), Predsedníctvo SAV (1987 - 1989 člen), Československá akadémia vied (1990 - 1992 podpredseda), Slovenská akadémia vied (1990 -1992 predseda)

Najdôležitejšie výsledky: Dôkaz o existencii kritických periód vo vývoji funkcie endokrinných žliaz počas ontogenézy u cicavcov; Experimentálne dôkazy o následkoch nepriaznivých zásahov v ranej ontogenéze na funkciu endokrinných žliaz a účinky hormónov na metabolizmus látok v dospelom veku; Dôkazy o prítomnosti hormónov v materskom mlieku cicavcov a ich význam pre vývoj funkcie endokrinných žliaz mláďat; Príspevok k objasneniu zmien hormonálnej regulácie a receptorov hormónov po vystavení organizmu podvýžive, prekrmovaniu a stresovej záťaži; Objasnenie zmien funkcie endokrinných žliaz a metabolizmu látok pri vystavení organizmu vplyvu mikrogravitácie počas kozmických letov u zvierat a u ľudí; Príspevok k objasňovaniu prítomnosti hormónov s imunomodulačným účinkom v synoviálnej tekutine v priebehu reumatoidnej artritidy; Monografie: Development of thyroid and adrenal function during ontogenesis (1979), Hormones and development (1979, spoluautor)

Časopisecké publikácie, monografie, patenty, ohlasy: 320/1/1/1220

Vedecká výchova: 7 Medzinárodné projekty: 2

Členstvo vo vedeckých organizáciách: International Academy of Astronautics (od 1986 akademik), Academia Europea Scientiarum et Artium, Medzinárodná spoločnosť pre gravitačnú fyziológiu (zakladajúci člen), European Society for Comparative Endocrinology, Slovenská lekárska spoločnosť (čestný člen), Česká endokrinologická spoločnosť (čestný člen), Učená spoločnosť SAV, Medzinárodná spoločnosť pre vývojové neurovedy (zakladajúci člen), Slovenská fyziologická spoločnosť (1977 - 1981, 1987 - 1990 predseda, od 2000 čestný člen výboru)

Významné ocenenia: Medzinárodné- Cena Medzinárodnej astronautickej akadémie za vedecké prínosy v oblasti kozmickej biológie,  Medaila J.A.Gagarina od Medzinárodnej federácie kozmonautov.  Domáce: Rad Ľudovíta Štúra I. triedy, Štátna cena za vedecký prínos vo vývojovej endokrinológii, Zlatá plaketa ČSAV za zásluhy o vedu a ľudstvo, Medaila J.A. Komenského vlády ČSFR, Zlatá medaila SAV, Zlatá medaila Slovenskej lekárskej spoločnosti, Cena SAV za popularizáciu vedy, a mnohé ďalšie.