Je internetová ekonomika príležitosťou pre Slovensko?

— Zuzana Vitková

Predaj cez internet, možnosť kontaktu cez sociálne siete či užitočné aplikácie do telefónu. Všetka ekonomická činnosť s cieľom zisku, ktorá sa odohráva na internete, patrí pod takzvanú internetovú ekonomiku. Tá má oproti klasickej niekoľko dôležitých výhod. Je iba minimálne oklieštená hranicami štátu či problémami s nedostatkom kapitálu.

Je internetová ekonomika príležitosťou pre Slovensko?

Panelová diskusia na tému, Internetová ekonomika:príležitosť pre Slovensko?, foto:autorka

V rámci festivalu vedy - Noc výskumníkov - na túto tému diskutovali hostia v panelovej diskusii s názvom Internetová ekonomika: príležitosť pre Slovensko, ktorá sa odohrala pod záštitou spoločnosti Neulogy a týždňa Google for Entrepreneurs (Google pre podnikateľov pozn. red.). Do diskusie sa mohli prostredníctvom slovenského start-up sli.do, zapojiť aj ľudia z publika. Tí mohli klásť otázky či vyjadriť názor v ankete. Na otázku „Myslíte si, že internetová ekonomika je budúcnosť pre Slovensko?“ odpovedalo 73 % respondentov kladne .  

Video s kompletným záznamom z diskusie si môžete pozrieť pod článkom.

Kto diskutoval?

Robert Redhammer  – rektor Slovenskej technickej univerzity v Bratislave

Filip Hráček - Developer Relations Manager v spoločnosti Google. Jeho prácou je kontaktovať Google českou IT komunitou.

Michal Truban – zakladateľ a CEO spoločnosti WebSupport

Ivan Debnár – zakladateľ startupového priestoru The Spot, zakladateľ portálu zoznam.sk

Moderátorom diskusie bol predseda predstavenstva spoločnosti Neulogy Ivan Štefunko

Internetová  vs. klasická ekonomika

Slovensko má potenciál byť krajinou s nadpriemernou internetovou ekonomikou. Podľa štúdie Google a spoločnosti The Boston Consulting Group sa 3,3 % slovenskej ekonomiky dajú zaradiť práve k tej internetovej. V tomto ekonomickom odvetví tak môžeme konkurovať aj krajinám ako Nemecko, Francúzsko či Veľká Británia. Internetová ekonomika má na Slovensku v rámci HDP dokonca väčší podiel než bankovníctvo či telekomunikácie.
„Teraz ešte asi má zmysel rozdeľovať ekonomiku na internetovú a neinternetovú, ale do budúcna to zmysel vôbec nemá, pretože si nedokážem predstaviť žiadnu ekonomickú činnosť, ktorá  za 10 rokov nebude naviazaná na internet,“  povedal o v rámci diskusie Ivan Hráček zo spoločnosti Google.

Slovenský start-up

Napriek progresívnosti slovenskej internetovej ekonomiky si ju štát zatiaľ veľmi nevšíma. „Sme v krajine, ktorá si internetovú ekonomiku vôbec nevšíma a tá funguje napriek krajine, a nie vďaka nej,“ spomenul nedostatočnú snahu štátu o podporu internetovej ekonomiky moderátor diskusie Ivan Štefunko. Narážal tým aj na neexistenciu zákonov či iných dokumentov,  ktoré by pomáhali vzniku internetových firiem.

Vďaka „nadšencom“ však na Slovensku vzniklo niekoľko aktivít, ktoré podporujú mladých a začínajúcich podnikateľov.  Jedným typom sú takzvané inkubátory, čiže priestory kde  môžu začínajúci start-upisti načerpať nové poznatky, absolvovať kurzy či tréningy s úspešnými podnikateľmi.
„Je to priestor, kde sa môžu mladí podnikatelia a študenti stretnúť sa s ďalšími „wanabe“ podnikateľmi a pracovať na svojich nápadoch,“  hovorí o „svojom“ priestore pre začínajúcich start-upistov v oblasti informačných technológií a marketingu s názvom The Spot Ivan Debnár.

Okrem Spotu sa slovenskí start-upisti môžu stretávať napríklad aj v inkubátore Connect či inkubátoroch, ktoré fungujú pri slovenských univerzitách ako napríklad Univerzitný technologický inkubátor STU. „Kreatívny priemysel je na Slovensku vysoko nad priemerom EÚ a v Bratislave je to päťnásobok,“ uviedol rektor STU Robert Redhammer. Zároveň pripomenul, že okrem dizajnu sa jedná predovšetkým o programovanie a IT služby „Počítačové služby dnes spolu s biznis službami tvoria asi tretinu exportu služieb, čo je už celkom zaujímavý vývozný artikel,“ dodal rektor.

Nová platforma

Na Slovensku tento rok vznikla aj Slovenská aliancia pre internetovú ekonomiku (SAPIE), ktorú založili spoločnosti Google, ESET a Neulogy spolu s ďalšími slovenskými a globálnymi internetovými spoločnosťami. Ide o platformu pre spoluprácu technologických a internetových firiem, neziskových organizácií a akademickej obce, ktorej hlavné ciele sú posilnenie ľudských zdrojov v oblasti internetovej ekonomiky, podpora start-upov a motivácia slovenských firiem na export služieb aj do zahraničia.

„Slovenská internetová ekonomika rastie oveľa rýchlejšie ako v iných krajinách, slovenské firmy svoje produkty exportujú aj prostredníctvom internetu oveľa agresívnejšie, tým pádom prekonali aj rôzne krízové obdobia a myslím si, že čím viac budeme toto prostredie podporovať, tým viac sa bude tvoriť zamestnanosť, bude viac peňazí a Slovensko bude konkurencieschopnejšie,“ povedal o dôvodoch vzniku platformy jeden z jej zakladateľov, Ivan Štefunko.

 

Odporučiť e-mailom

Komentáre

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta vedy priamo do Vášho e-mailu

* povinné polia