Veda na webe: Štyri miliardy rokov vývoja aj rádioaktívne banány

— Frédérique Hazéová, Zuzana Vitková

Mobily už dávno neslúžia len na telefonáty či instantné správy. Pribudli k nim aj tablety a spoločne ich využívame na sledovanie noviniek a správ na internete, zachytávame s ich pomocou svoj život cez fotografie či videá, organizujeme svoj čas, hráme sa hry a používame najrôznejšie aplikácie, od oddychových, cez pracovné až po programy zamerané na zdravie a pohyb. Ak však máte radi vedu, určite by ste mali vyskúšať niektorú z tých, ktoré sme dnes pre vás vybrali.

Veda na webe: Štyri miliardy rokov vývoja aj rádioaktívne banány

História našej planéty v tablete - čo by ste chceli vedieť? Foto: play.google.com/BioInteractive EarthViewer

Do útrob DNA
Fascinujúca aplikácia Human genome vás prevedie svetom DNA, génov a chromozómov. Môžete študovať jednotlivé chromozómy, zistiť, prečo sú umiestnené práva tam, kde sú a za čo všetko je každý jeden z nich zodpovedný.

Sledujte, ako sa naše chromozómy menia pri jednotlivých chorobách, ktoré gény ovplyvňujú našu výšku či farbu očí, približujte si chromozómy, ktoré vás zaujímajú a pozrite sa na to všetko pekne zblízka. Aplikácia je veľmi prehľadná a ľahko sa v nej znavigujete, škoda však, že je určená len pre iPad-y.

Vesmírny výskum v mobile
Americká vesmírna agentúra NASA ponúka svojim fanúšikom viacero aplikácií, cez ktoré sa môžu priblížiť jej výskumu. Pre dnešnú Vedu na webe sme vybral tú z nich, ktorá nie je určená len pre zariadenia značky Apple. NASA App si môžu nainštalovať aj používatelia Androidu a získať tak prístup k poznatkom o vesmíre a jeho skúmaní.

Aplikácia obsahuje množstvo informácií, od aktualít venovaných súčasným misiám NASA, cez novinky, fotografie, videá, či živé vysielanie televízie NASA TV až po sledovanie satelitov a mnohé iné. Bezpochyby je to zaujímavá pomôcka pre všetkých milovníkov vesmíru.

nasa app google apps
zdroj foto: play.google.sk/NASA App

História v pohybe
Ďalšou aplikáciou, ktorá potrebuje väčšiu obrazovku a funguje preto len v tabletoch, je BioInteractive EarthViewer – 4,5 miliardy rokov geologických a atmosférických zmien našej zemegule v jednom programe. Mávnutím prsta prejdete tisícročiami vývoja a zistíte, ako sa na Zemi menili teplota, úrovne kyslíka a oxidu uhličitého, dĺžka dňa či slnečné žiarenie.

Animácie vám ukážu ako sa posúvali kontinenty, ba dokonca aj ako našu planétu v istých obdobiach pokryl ľad. Od prvých kontinentov až po prvé mestá, cesta históriou vo veľkom sa môže začať.

Triky s matematikou
Pre mnohých z nás je matematika tajomnou krajinou, v ktorej veľa veciam nerozumieme a keď máme znásobiť či vydeliť väčšie premenné, radšej vytiahneme kalkulačku. Skratky však existujú aj v tomto predmete a veľa matematických operácií si vieme zjednodušiť.

Mobilná aplikácia Math Tricks vás naučí množstvo užitočných trikov z oblasti delenia, násobenia, sčítania, či percent, a to všetko formou hry, v ktorej prechádzate jednotlivými levelmi a podľa úspešnosti zbierate body. Takže kalkulačku odložte do zásuvky a „nažhavte“ mozgové závity. Ide sa počítať.

Od vodíka po lawrencium
Posledná aplikácia je skutočne fascinujúca a prepracovaná, no na rozdiel od predchádzajúcich nie je zdarma. Založená na knihe Theodora Graya, aplikácia The Elements: A Visual Exploration, vás prevedie svetom chemických prvkov spôsobom, aký ste doteraz nezažili.

Aplikácia je interaktívna, každý prvok vám predstaví prostredníctvom manipulovateľných 3D ilustrácií s podrobnými popismi a na úvod nechýba ani kultová pieseň Toma Lehrera „The elements“. Popisy nie sú len faktografické, ale prepájajú vedu s bežným životom, a tak sa dozviete napríklad aj to, že banány sú vlastne rádioaktívne, ale báť sa ich nemusíte.

A pokiaľ nechcete platiť toľké peniaze, ale aj tak by ste periodickú tabuľku prvkov radi preskúmali, vyskúšajte napríklad aplikáciu pre Android Periodická tebuľka od JQ Soft, ktorá je dostupná v slovenčine.

zdroj: youtube.com/DonJohnson