Potvrdila sa existencia drakov aj magickej Sily. Prvý apríl vo vede

— Zuzana Vitková

Včera sme sa nad každou novou informáciou, zamýšľali dvakrát. Internet bol totiž plný vtipných, či (väčšinou) menej vtipných prvoaprílových správ. My sme sa pozreli na vcelku zábavné vedecké výmysly, ktoré včera kolovali internetom.

Potvrdila sa existencia drakov aj magickej Sily. Prvý apríl vo vede

sú lepšie aj horšie prvoaprílové vtipy... autor fotografie: Thorbjorn Sigberg

Nech ťa Sila sprevádza

Vedci z CERNU potvrdili existenciu „Sily“, ktorá má dôležitú úlohu vo fiktívnom svete Hviezdnych vojen. Táto magická energia ovplyvňuje všetok život a drží po kope celú galaxiu. Je všade okolo nás a dokonca nami prechádza.

Vďaka experimentom vo Veľkom hadrónovom urýchľovači sa vedcom podarilo nájsť dôkaz existencie Sily aj v reálnom svete. „Sila je to, čo stojí za schopnosťami časticového fyzika,“ povedal teoretik CERNu Ben Kenobi z Tatooinskej Univerzity.

Tento objav podľa vedcov zmení pohľad na základné štruktúry vesmíru. Hoci štyri základné sily - silná sila, slabá sila, elektromagnetická sila a gravitácia - boli podľa nich dobre zdokumentované a potvrdené v experimentoch už v predchádzajúcich rokoch, CERN včera oznámil prvý jednoznačný dôkaz ,ktorý potvrdzuje jej existenciu. „Veľmi pôsobivý, tento výsledok je,“ povedal drobný zelený hovorca laboratória.

Vedci z CERNu pobavili svet prvoaprílovým vtipom aj minulý rok, keď oznámili, že v rámci popularizácie svojich výsledkov budú všetky webové stránky inštitúcie používať neformálny font Comic Sans. Všetky dôležité fyzikálne výsledky mali tiež byť sprevádzané on-line animáciou maličkých tlieskajúcich rúk.

Drak sa vracia

Ďalší prelomový objav zaplnil hlavnú stránku prestížneho vedeckého magazínu NATURE. Vedcom sa podarilo potvrdiť, že draky nie sú len výplodom bujnej fantázie prameniacich z legiend. Tieto tvory totiž skutočne existovali a klimatické zmeny pravdepodobne už čoskoro spôsobia návrat tohto živočíšneho druhu.

Vedci dlho tušili, že výskyt drakov v legendách takmer všetkých kultúr nemôže byť náhoda. Pri štúdiu literárnych zdrojov z ranného stredoveku teraz náhodne objavili dokument, ktorý dokazuje, že vedecký postoj k existencii drakov treba vážne prehodnotiť.

Autorom dokumentu je mních Godfrey z britského Exmouthu. Okrem toho, že v ňom poskytol dôkaz o existencie drakov, dá sa z neho vyčítať aj to, že draci sa po tisícročia objavujú periodicky.

Napríklad ranný stredovek bol podľa Nature pre draky rajom. Možno to  pripísať nezvyčajne vyšším teplotám a množstvu ľahko dostupnej potravy v podobe rytierov.  Populácia drakov prekvitala aj vďaka dobrým podmienkam na hniezdenie, keďže v tom čase sa bohatstvo meralo zlatom a drahými kameňmi, parafrázuje magazín mnícha Godfreya. Papierové bankovky nekryté zlatom a elektronické peniaze už však vyhovujúcim materiálom na hniezdenie neboli, a tak sa draci odobrali na „veľký spánok“. Ten by však mal čoskoro končiť. Anglický vedci preto silne odporúčajú investovať peniaze do výskumu ohňovzdorného ochranného oblečenia a vyhýbať sa akýmkoľvek šľachtickým titulom.

Retro v telefónoch

Microsoft sa už dávno usiluje presadiť vo svete smartfónov. Windows sa zatiaľ na trhu príliš nepresadil a tak je podľa vedenia spoločnosti čas na reštart operačného systému. Od konkurencie sa snažia odlíšiť síce zabudnutou, no overenou klasikou MS-DOS.

V rámci prvého apríla sa Microsoft s týmto vtipom poriadne vyhral a vydal reálnu mobilnú aplikáciu MS-DOS mobile.  Vďaka nej sa prenesiete do nostalgického sveta, v ktorom bolo potrebné každý príkaz pracne vypísať do príkazového riadku.

Papier znesie veľa, internet ešte viac

Viac prvoaprílových  vedeckých vtipov nájdete v internetovom Múzeu Hoaxov, ktoré obsahuje aj vtipy staršie ako sto rokov. Úplne prvý vtip je z roku 1901, keď nemecký magazín o záhradníčení Gardener's News, vydal niekoľko správ o prelomových botanických objavoch. Vedci podľa neho objavili druh slnečnice, ktorá fosforeskuje tak silno, že je schopná nahradiť osvetlenie, či novú rastlinu, ktorá vznikla skrížením tekvice v tvare fľaše a vínnej révy. Asi už tušíte, čo tento hybrid produkuje. Áno, je to víno....haha.

Včera sme sa nad každou informáciou, ktorú sme našli na internete, zamýšľali dvakrát. Nie všetko čo tam nájdeme, musí byť totiž pravda. „Sila“ nás po kope nedrží, draci sa z legiend prebudiť nemajú a po Windowse 10 sa nevráti MS-DOS. Prvý apríl je síce trochu otravný sviatok, ktorý spôsobuje zvýšený výskyt nevypointovaných vtipov, no nedá sa mu uprieť prínos. Pripomína totiž, že pravdivosť bombastických príspevkov si treba overovať. Celoročne.