Cestovanie za vedou: Pevnosť poznania v Olomouci

— Zuzana Vitková

Nové múzeum neďaleko slovenských hraníc, by sa malo stať centrom popularizácie vedy na strednej Morave. Pevnosť poznania, ktorá sídli vo vyše dvestoročnej budove neodkrýva iba históriu svojho hostiteľa, ale aj tajomstvá vesmíru, či fyziky.

Cestovanie za vedou: Pevnosť poznania v Olomouci

zdroj fotografie: pevnostpoznani.cz

Kde?: 17. novembra 7 (areál Korunní pevnůstky), 779 00 Olomouc, mapu nájdete tu

Kedy?:  utorok – piatok (9.00 – 17.00) sobota – nedeľa (9.00 – 18:00)

Koľko?: dospelý: 95 Kč (cca. 3,5€) zľavnené vstupné: 75 Kč (cca. 2,7€)

Komixová história

Múzeum sídli v štvorposchodovej historickej budove, ktorá pochádza ešte z 19. storočia a pôvodne slúžila ako delostrelecký sklad. Jej histórii sa venuje expozícia s názvom veda v pevnosti. Komixové postavičky na dvanástich veľkoformátových paneloch v životnej veľkosti opisujú príbeh priestorov v ktorých sa nachádzajú.

Okrem kreslených postavičiek stretnete v múzeu aj sprievodcov v historických kostýmoch, s ktorými si môžete zastrieľať z dela, či vyskúšať si na vlastnej koži, ako vyzeral v minulosti súboj.

historia pevnost poznani

zdroj fotografie: pevnostpoznani.cz

Na vlastné (aj cudzie) oči

Okrem historickej sekcie sa v Pevnosti poznania nachádzajú ďalšie tri oddelenia. Rozum v hrsti, ktorý je zameraný na matematiku logiku a mozog samotný, Živá voda, v ktorej návštevníci nájdu napríklad hmyz žijúci pri vode v nadživotnej veľkosti, či model toho čo by s Olomoucom spravila storočná voda. Posledná expozícia, Svetlo a tma, venovaná fyzike a optickým javom, obsahuje najväčší „ťahák“ múzea, digitálne planetárium.

Celkovo je exponátov viac ako 200. Medzi najpopulárnejšie patrí okrem planetária aj kostra dinosaura, ktorú si môžete sami vykopať, či obria maketa mozgu, do ktorej sa vojde osem ľudí naraz. V desaťmetrovej makete si môžu pozrieť projekciu neurónových sietí, ktoré sovím svojím pripomínajú hviezdnu sieť v planetáriu.

Cez model ľudského oka s priemerom 1,5 metra v naozaj nadživotnej veľkosti sa zase môžete na svet  pozrieť očami hmyzu, či vyskúšať si pohľad človeka s rôznymi poruchami zraku.

oko pevnost poznani

Teoretický fyzik Lawrence M. Krauss pred obrím modelom oka, zdroj fotografie: pevnostpoznani.cz

Svetoznámi intelektuáli v gyroskope

Slávnostné otvorenie Pevnosti poznania sa odohralo v rámci päťdesiateho ročníka festivalu Academia Film Olomouc. Hlavnými hviezdami tohtoročného festivalu boli teoretický fyzik Lawrence M. Krauss a biológ Richard Dawkins, ktorí sú považovaní za najvplyvnejších intelektuálov súčasnosti.

Spolu s ďalšími vedcami medzi ktorých patrí napríklad aj Stephen Hawking, aktívne bojujú za presadzovanie kritického a racionálneho myslenia v spoločnosti. Návštevníci otvorenia mohli vidieť, týchto svetoznámych vedcov dole hlavou v gyroskope, či pri práci s mikroskopom.

dawkins gyroskop pevnostpoznani

Biológ Richard Dawkins po jazde v gyroskope, zdroj fotografie: pevnostpoznani.cz

Čo bude najbližšie?

Múzeum pripravuje aj niekoľko špeciálnych podujatí. Jednou z nich je Olomoucká múzejná noc. V piatok 15. mája od 18:00 do 24:00 si budú môcť návštevníci užiť múzeum aj v nočnej atmosfére. O viac ako mesiac neskôr 19. a 20. júna sa bude v areáli Pevnosti konať zase veľtrh vedy a výskumu, vďaka ktorému bude ponuka aktivít v pevnosti ešte rozšírenejšia.

Na Slovensku zatiaľ podobný ekvivalent vedeckého múzea nemáme. V českej republike bolo takýchto popularizačných centier vystavaných v rámci Operačného programu Výskum a vývoj pre inovácie hneď niekoľko. Najnavštevovanejším je zatiaľ IQlandie v Liberci, ktorú si v minulom roku pozrelo takmer 400.000 návštevníkov.

Navštívili ste na dovolenke zaujímavé vedecké centrum, múzeum, alebo festival? Napíšte nám na redakcia@science.sk a podeľte sa o svoj tip s ďalšími „vedeckými turistami“.