Pyramída v Gíze nás stále prekvapuje

— Lenka Uherová

Cheopsova pyramída v Gíze, 4500 rokov staré mauzóleum, je najväčšou z rodiny troch pyramíd strážiacich predmestie. I keď sa môže zdať, že jeden zo siedmych divov sveta už nemôže skrývať žiadne tajomstvá, vedci v jeho útrobách objavili dva nové tajomné priestory.

Pyramída v Gíze nás stále prekvapuje

Ilustračná fotografia, zdroj: flickr.com/ girolame

Objav neznámych priestorov v Cheopsovej pyramíde, ktorá je známa aj ako Chufuova, je výsledkom dvanásťmesačného pátrania po skrytých komnatách. Vedci ich objavili vďaka infračervenej termografii, muónovej rádiografii a s pomocou 3D rekonštrukcie, ktoré využili v projekte ScanPyramids.

Či ide o skryté miestnosti, chodby, alebo len „obyčajné“ dutiny ukáže až ďalší výskum. Na projekte sa podieľajú vedci z Fakulty inžinierstva Káhirskej univerzity a z francúzskej neziskovej organizácie Heritage, Innovation and Preservation (HIP Institute) pod vedením egyptského ministerstva pre pamiatky.

Nesúvisia spolu

„Použitím troch metód, ktoré sa vzájomne dopĺňajú, môžeme potvrdiť existenciu dutiny skrytej za severnou stranou, ktorá môže mať podobu minimálne jednej chodby vedúcej do stredu Veľkej pyramídy," uvádzajú vedci v tlačovej správe AFP.

Podľa vyhlásenia môže tím projektu ScanPyramids potvrdiť aj ďalšiu neznámu dutinu, ktorá sa nachádza na severovýchodnom okraji pyramídy vo výške zhruba 105 metrov.

To, aké sú miestnosti veľké a aký majú tvar, zatiaľ nie je známe. Vedci chcú však vo výskume pokračovať a zistiť, prečo boli tieto priestory postavené. Mehdi Tayoubi, zakladateľ HIP Institute ale pre portál Seeker uviedol, že medzi týmito dvoma anomáliami neexistuje prepojenie.

Miestnosti, či anomálie?

Kontrolný tím egyptského Ministerstva pre pamiatky, vedený slávnym egyptológom Zahi Hawassom, napriek vyhláseniam tímu ScanPyramids objavy zatiaľ odmieta potvrdiť. Odborníci žiadajú ďalšie skúmanie, pretože podľa nich nemusí ísť o skryté miestnosti, ale iba o akési „dutiny“, ktoré sú jednoducho súčasťou štruktúry pyramídy.

Zahi Hawass, bývalý egyptský minister pre pamiatky a riaditeľ Giza Pyramids Excavation tiež upozorňuje, že objav uskutočnili vedci bez archeologického zázemia. „Jadro pyramídy má veľké a malé kamene, čo znamená, že dutiny môžu vzniknúť kdekoľvek," vyjadril sa pre portál Seeker.

Vedci musia byť vo svojich vyhláseniach opatrní, čo dokazuje aj minuloročný prípad archeológa Nicholasa Reevesa. Ten v Tutanchamónovej hrobke objavil dve skryté miestnosti a uviedol, že v jednej z nich by sa mohol nachádzať dlho hľadaný hrob slávnej kráľovnej Nefertiti.

Odborníci ale tieto dohady rázne odmietli.

Zaujali ich teplotné anomálie

Projekt ScanPyramids bol spustený v októbri minulého roka z iniciatívy egyptského ministerstva pre pamiatky. Jeho cieľom je skúmať skryté miestnosti v pyramídach. Prevažná časť výskumu prebieha práve na Veľkej Cheopsovej pyramíde, ale aj na susednej, o kúsok nižšej Chefrenovej pyramíde, či na Červenej a Lomenej pyramíde pri pohrebisku v Dahšúre.

Na tieto účely využívajú vedci infračervenú termografiu, „kozmický lúč", muónové detektory, fotografovanie a skenovanie dronmi. Vďaka tejto technike môžu nazrieť do pyramíd bez toho, aby ich poškodili.

Prvé výsledky sa pritom objavili už po dvoch týždňoch výskumu. Vedci pomocou termografie v pyramídach objavili niekoľko teplotných anomálií, ktoré sa pri všetkých pamiatkach prejavovali pri zmene vonkajších teplôt, čiže keď sa striedal deň s nocou.

Tieto teplotné anomálie sa najvýraznejšie prejavili v Cheopsovej pyramíde, kde niektoré vápencové bloky vykazovali vyššiu teplotu, ako iné. Tieto rozdiely môžu naznačovať, že sa za nimi môže skrývať zatiaľ neodhalená miestnosť.

Projekt mal byť ukončený koncom tohto roka, no vzhľadom na obrovské množstvo získaných dát, ktoré je potrebné preskúmať a veľký záujem mnohých vedeckých tímov z prestížnych univerzít pripojiť sa k projektu, bol predĺžený o ďalší rok.