Veda dokáže preukázať prítomnosť bojovej chemikálie aj po rokoch

Veda v posledných rokoch tak pokročila, že je schopná dokázať prítomnosť nervového plynu sarín aj po niekoľkých rokoch.

Veda dokáže preukázať prítomnosť bojovej chemikálie aj po rokoch

Ilustračná fotografia, zdroj: flickr.com, Magharebia

Denník New York Times napísal, že v kurdskej dedine v Iraku našli stopy smrtiaceho toxínu v kontaminovanej pôde štyri roky po útoku. Útok vtedy nariadil prezident Saddám Husajn.

Podľa denníka by to vedci mali rovnako dokázať aj v prípade údajného chemického útoku v Sýrii. Útok spôsobil smrť stoviek ľudí a podnietil medzinárodné spoločenstvo k úvahám o potrestaní sýrskeho prezidenta Bašara Assada.

Chemický útok teraz prešetruje OSN, ktorá už podobné útoky vyšetrovala v Iraku, Iráne, Mozambiku, či v Azerbajdžane. Veda však už do tej doby významne pokročila.

„Chemikálie je možné zistiť dlho po útoku,“ povedala odborníčka na chemické a biologické zbrane Amy Smithsonová. Identifikácia látky v teréne môže byť zložitá. Avšak v laboratóriách, kam bývajú vzorky posielané, dôjde k jednoznačnému záveru, ktorý podozrenie vyvráti alebo potvrdí.

Totiž tam sú k dispozícii moderné technológie ako plynová chromatografia, ktorá látku rozloží na jednotlivé komponenty a tiež hmotnostná spektrometria, ktorá skúma zloženie látok a porovnáva ju s databázou známych substancií. Vďaka tomu vieme vo vysoko špecializovaných laboratóriách detegovať chemické látky alebo produkty, ktoré vznikli po ich rozpade.

„Ak dostanú kvalitnú vzorku, je veľmi pravdepodobné, že nájdu zrejmý dôkaz o bojovej chemickej látke,“ vysvetlil toxikológ David Moore. V prípade sýrskeho útoku by podľa neho bola najlepšou vzorkou na skúmanie krv, odobratá obetiam a vzorky tkaniva osôb trpiacich symptómami. Podľa jeho názoru však boli ľudia v Sýrii skutočne vystavení nervovej látke.