Leňoch si svoje meno zaslúži

Predstavte si tvora tak lenivého, že sa kŕmi z vlastnej kožušiny a k pohybu sa donúti len raz týždenne, aby uľavil prirodzenému nutkaniu vylučovacieho ústrojenstva. Presne taký je podľa vedcov jeden druh leňocha. Informovala o tom agentúra AFP.

Leňoch si svoje meno zaslúži

Ilustračná fotografia, zdroj: flickr.com, djfarrelly

Tím biológov starostlivo sledoval lenivosť tohto zvieraťa a teraz potvrdil, že leňoch si svoje meno plne zaslúži. Obzvlášť leňochovia trojprstí dotiahli umenie lenivosti do starostlivo prepracovaného a veľmi pomalého rytmu, v ktorom hrá dôležitú úlohu jeden druh nočného motýľa.

Leňochovia žijú zavesení na vetvách stromov, kde sa živia prevažne ich listami. Raz týždenne zostúpia dole kvôli vylučovaniu. To je však riskantné dobrodružstvo, ktoré ich vystavuje predátorom.

Je to pre nich ale nevyhnutné nielen kvôli úľave pre tráviaci systém. Podľa vedeckej štúdie, ktorú zverejnil odborný časopis Proceedings of the Royal Society B, pri tomto zostupe nakladú motýle, žijúce v kožušine leňochov, vajíčka do čerstvého trusu. Tu sa vyvinú larvy, premenia sa na dospelých jedincov a vyletia do konárov stromov, kde sa pripoja ku zvyšku kolónie v kožuchoch leňocha.

Motýle tu v istom zmysle fungujú ako hnojivo a zvyšujú hladinu dusíka v kožušine, ktorá prospieva rastu rias. Zdrojom dusíka môžu byť malé kúsky trusu, ktorý na motýľoch priľne pri liahnutí sa z larvy. V chĺpkoch leňochovej srsti sa zachytáva dažďová voda, s ktorej pomocou riasy hydroponicky rastú.

A leňoch si tak na vlastnom kožuchu pestuje riasovú záhradku, ktorú môže konzumovať, aby si spestril jednostrannú listovú stravu. „Táto zložitá symbióza posilňuje základné aspekty správania leňochov. A môže ešte posilňovať ich lenivosť," uviedli vedci v štúdií.