Vedci vytvorili potkana so šiestym zmyslom

Špeciálny detektor a mikroskopické elektródy na mozgu, umožnili potkanom rozoznávať neviditeľné infračervené svetlo.

Vedci vytvorili potkana so šiestym zmyslom

Ilustračná fotografia, zdroj: flickr.com, SMercury98

Vedci použili špeciálny detektor na infračervené žiarenie. Detektor bol napojený na mikroskopické elektródy, ktoré implantovali laboratórnym potkanom do tej časti mozgu, ktorá spracováva dotykové informácie.

Výsledky boli fascinujúce. Po prvýkrát sa vedcom podarilo prebudiť pomocou nejakého zariadenia u dospelého zvieraťa nový zmysel.

Dôležité je však aj to, že ak v istej časti mozgu, ktorá špecializuje na nejakú zmyslovú funkciu, ako je hmat, vložíme zariadenie, aby sme prebudili novú zmyslovú funkciu, tá stará sa nijak neoslabí.

Experiment má veľký význam. Ak napríklad niekto príde o zrak, lekári mu ho teoreticky môžu vrátiť implantátom v inej časti mozgu.

Toto je prvá štúdia v ktorej bolo neuroprotetické zariadenie použité na rozvoj novej funkcie - doslova umožnilo zvieraťu získať šiesty zmysel,“ povedal jeden z členov výskumného tímu Eric Thomson.

Dotknúť sa svetla

V experimente vedci použili špeciálnu komoru s troma napájadlami so svetlom. Ak sa niektoré svetlo rozsvietilo, potkan pribehol a dostal za odmenu dúšok vody.

Potom mu vedci implantovali do časti mozgu, ktorá spracováva dotykové vnemy, mikroelektródy s detektorom infračervených lúčov. Najskôr si síce svetlá interpretovali ako dotyky, ale asi po mesiaci sa ich naučili rozpoznávať.

Obrazne tak vytvorili potkana so schopnosťou „dotýkať“ sa neviditeľného infračerveného svetla.

Aj keď vedci použili infračervené svetlo, pokojne to mohla byť aj iná forma energie. „Mohli by to byť magnetické polia, rádiové vlny alebo ultrazvuk,“ hovorí vedúci výskumného tímu Miguel Nicolelis z Centra pre neuroinžinierstvo Dukeovej univerzity .

Zistenia experimentu publikovali v časopise Nature Communications.