Za väčšinu typov rakoviny môže podľa amerických vedcov „biologická smola“

Väčšinu typov rakoviny vyvolávajú podľa nových poznatkov náhodné mutácie buniek, nie genetické predpoklady, či rizikové faktory ako je fajčenie. Uviedla to správa amerických vedcov, ktorú zverejnil odborný časopis Science.

Za väčšinu typov rakoviny môže podľa amerických vedcov „biologická smola“

Ilustračná fotografia, autor: Sillyputtyenemies

Tím Univerzity Johnsa Hopkinsa v Baltimore v štáte Maryland sa snažil vysvetliť, prečo sú niektoré tkanivá miliónkrát náchylnejšie k rakovine ako iné. Výsledok podľa správy ukázal, že pri zhruba dvoch tretinách analyzovaných zhubných nádorov mali ľudia len smolu. Ich ochorenie totiž spôsobila náhodná mutácia buniek

Vedci analyzovali 31 typov rakoviny a zistili, že 22 z nich sa dá vysvetliť predovšetkým náhodnými mutáciami DNA v rôznych častiach tela pri bežnom bunkovom delení. O „prevažne biologickej smole“ sa hovorí hlavne pri pacientoch s rakovinou krvi (leukémiou), sleziny, semenníkov, vaječníkov a mozgu.

Zdravý životný štýl napriek tomu zostáva dôležitou prevenciou. „Štúdia ukazuje, že fajčenie a ďalšie  nesprávne životné návyky môžu zvyšovať riziko, že človek ochorie na rakovinu. Zmeniť naše životné zvyklosti bude veľmi užitočné pre predchádzanie niektorým druhom rakoviny, ale nebude zvlášť účinne voči iným druhom.“ povedal onkológ Cristian Tomasetti.

K tretine typov rakoviny, ktoré spôsobujú najmä nezdravý životný štýl, či zdedené dispozície, patrí predovšetkým rakovina kože, pľúc, hrubého čreva, ale napríklad aj hlasiviek.

Výskum Univerzity Johnsa Hopkinsa nezahŕňal všetky typy rakoviny. Nezaoberal sa rakovinou prsníka a prostaty, ktoré pritom patria k najčastejším zhubným ochoreniam. Americkí vedci totiž pri nich nedokázali spoľahlivo vyhodnotiť delenie buniek.