Jela Brozmanová

Ústav experimentálnej onkológie SAV
Slovenská akadémia vied

experimentálna onkologička

Štúdium: Chemicko-technologická fakulta SVŠT Bratislava, 1959

Pracoviská a významné funkcie: Biologický ústav SAV (1961 - 1971), Ústav experimentálnej onkológie SAV (od 1971)

Najdôležitejšie výsledky: Vytvorila pracovnú skupinu, ktorá sa zaoberá štúdiom opravných procesov DNA na modele nižších eukaryontných buniek Saccharomyces cerevisiae; Potvrdila sa existencia endogénneho mechanizmu pre opravu alkylačných poškodení v kvasinkách; Bola identifikovaná aktivita kvasinkového Rad52 proteínu uplatňujúca sa v procese homologickej rekombinácie a oprave dvojvláknových zlomov DNA; Prvýkrát sa podarilo dokázať, že Rad52, klúčový proteín homologickej rekombinácie má rozhodujúcu úlohu pre opravu toxických poškodení DNA indukovaných seleničitanom sodným.

Časopisecké publikácie, ohlasy: 79/319; Najvýznamnejšie publikácie: Brozmanová, J., Kleibl, K., Vlčková, V., Škorvaga, M., Černáková, Ľ., Margison, G.P.: Expression of Ecoli ada gene in yeast protects againts the toxic and mutagenic effects of N-methyl-N'-nitro-N- -nitrosoguanidine. Nucleic Acid Res., 18, 331-335 (1990); Letavayová, L., Marková, E., Hermanská, K., Vlčková, V., Vlasáková, D., Chovanec, M., Brozmanová, J.: Relative contribution of homologous recombination and non-homologous end-joining to DNA double-strand break repair after oxidative stress in Saccharomyces cerevisiae. DNA Repair, 5, 602-610 (2006) V