Vladimír Farkaš

Chemický ústav SAV
Slovenská akadémia vied

biochemik

Štúdium: Fakulta technickej a jadrovej fyziky ČVUT Praha, 1965

Pracoviská a významné funkcie: Chemický ústav SAV (od 1966, 1980 - 2008 vedúci oddelenia biochémie a laboratória metabolizmu polysacharidov)

Najdôležitejšie výsledky: Objav zymogénneho charakteru fungálnej chitín syntázy; Biotechnologický spôsob výroby celobiózy; Technológia výroby fungál- nej celulázy; Objav enzýmu xyloglukan endotransglykozylázy (XET); Aktivitný test fungálnych transglykozyláz, Selekcia kmeňov mykoparazitickej huby Trichoderma pre biologickú ochranu rastlín a spôsob masívnej produkcie a ich inokúl.

Časopisecké publikácie, monografie, patenty, ohlasy: 125/9 kapitoly v učebniciach a monografiách/14/vyše 2000; Najvýznamnejšie publikácie: Cabib, E., Farkaš, V.: The control of morphogenesis: An enzymatic mechanism for the initiation of septum formation in yeast. Proc. Nat. Acad. Sci. U. S. A. 68: 2052-2058 (1971); Farkaš, V., Sulová, Z., Stratilová, E., Hanna, R., Maclachlan, G.: Cleavage of xyloglucan by nasturtium seed xyloglucanase and transglycosylation to xyloglucan subunit oligosaccharides. Arch. Biochem. Biophys. 298: 365-370 (1992); Cabib, E., Far- kaš, V., Kosík, O., Blanco, N., Arroyo, J., McPhie, P.: Assembly of the yeast cell wall: Crh1p and Crh2p act as transglycosylases in vivo and in vitro. J. Biol. Chem. 283: 29859-29872 (2008)

Vedecká výchova, doktorandské štúdium: 14

Medzinárodné projekty: 1/3

Členstvo vo vedeckých organizáciách: Čes-koslovenská mikrobiologická spoločnosť, Slovenská spoločnosť pre biochémiu a molekulárnu biológiu

Významné ocenenia: Strieborná medaila Dionýza Štúra SAV za zásluhy v prírodných vedách (1991), Technológ roka SR (1997), Zlatá medaila SAV (2001) , Patočkova medaila za rozvoj mikrobiológie (2008), Medaila SAV za podporu vedy (2011).