Asi pätine plazov hrozí vyhynutie

Až devätnástim percentám plazov na planéte hrozí vyhynutie. Najviac ohrozené sú sladkovodné korytnačky. Tvrdí to štúdia, na ktorej sa podieľalo asi 200 vedcov z celého sveta.

Asi pätine plazov hrozí vyhynutie

Ilustračná fotografia, zdroj: flickr.com, Brian Marshall

Prieskum zrealizovali vedci z Londýnskej zoologickej spoločnosti a z Komisie na prežitie druhov, ktorá vznikla v rámci Medzinárodnej únie pre ochranu prírody.

Štúdia, ktorá vyšla v magazíne Biological Conservation je prvou svojho druhu. Viac ako 200 expertov hodnotilo približne 1500 náhodne vybraných plazov. Zistili, že vyhynutie hrozí devätnástim percentám z nich.

Vedci zaradili všetky plazy, ktorým hrozí vyhynutie do troch skupín. 47 % z nich označili ako zraniteľné, 41 % ohrození a 12 % v kritickom ohrození.

Ako vôbec najkritickejšie sú podľa vedcov tri druhy plazov. Jedným z nich je jašterica s latinským názvom Ameiva vittata.

Táto jašterica obýva len niektoré časti Bolívie. Drevorubačstvo a poľnohospodárstvo však narušili jej prirodzené prostredie. Už posledné dve pátrania po tomto druhu sa skončili neúspechom.

Najviac v ohrození sú korytnačky

„Veľa druhov sa hlboko adaptovalo na svoje prirodzené prostredie a klimatické podmienky, ktoré vyžadujú na svoje každodenné prežitie. To z nich robí citlivých na zmeny v životnom prostredí,“ hovorí jedna z autoriek štúdie Monika Böhmová.

Podľa štúdie sú najviac ohrozené sladkovodné plazy, pri ktorých podiel ohrozenia stúpol až k 30 percentám všetkých druhov. Vôbec najhoršie sú na tom sladkovodné korytnačky, u ktorých hrozí vyhynutie až polovici druhov. Môže za to najmä obchodovanie s nimi.

Plazy patria k najstarším obyvateľom tejto planéty, keďže sa po prvýkrát objavili už pred 300 miliónmi rokov. Dodnes hrajú životne dôležitú rolu vo fungovaní svetových ekosystémov. Zistenia v štúdii by podľa vedcov mali pomôcť k prijatiu opatrení na ich záchranu.