Urobili sme ďalší krok k organickému počítaču

Vedcom sa podarilo elektronicky prepojiť mozgy dvoch potkanov, vzdialených od seba tisíce kilometrov. Zvieratá sa napriek vzdialenosti naučili spolupracovať pri riešení jednoduchej úlohy.

Urobili sme ďalší krok k organickému počítaču

Ilustračná fotografia, zdroj: commons.wikimedia.com, Vdegroot

Vedci z Centra pre neuroinžinierstvo Dukeovej univerzity už na podobnom experimente pracovali.

Pomocou špeciálneho detektora a mikroskopických elektród sa im vtedy senzačne podarilo vyvolať v potkanovi šiesty zmysel - naučil sa vnímať infračervené svetlo.

Rovnakú metódu použili aj v tomto experimente. Najskôr naučili dvoch potkanov vyriešiť jednoduchú úlohu - po zasvietení svetla mali stlačiť správnu páčku, za čo dostali trochu vody.

Obom potom vložili mikroelektródy do tej časti mozgu, v ktorej sa spracovávajú dotykové informácie a vzájomne ich elektroniky prepojili. Vzdialenosť  medzi zvieratami predstavovala tisíce kilometrov - jeden bol v USA a druhý v Brazílii.

Následne svetlo púšťali iba jednému potkanovi, no druhý dokázal taktiež rozpoznať tento signál.

Komunikácia medzi oboma zariadeniami bola obojsmerná. Aby dostali obaja potkany celú odmenu, museli obaja urobiť správne rozhodnutie. Takto sa podľa vedcov naučili spolupracovať.

Úspech experimentu by mohol prispieť v k vytvoreniu niečoho, čomu vedci hovoria „organický počítač“, ktorý má umožniť zdieľanie informácií medzi navzájom prepojenými mozgami.

„Dokonca nedokážeme ani predvídať, aké nečakané možnosti by sa mohli objaviť, ak by zvieratá začali interagovať ako súčasť jednej mozgovej siete,“ hovorí Miguel Nicolelis z Centra pre neuroinžinierstvo Dukeovej univerzity.

„Teoreticky si viete predstaviť, že kombinácia mozgov by mohla riešiť také veci, na ktoré nedokážu prísť jednotlivé mozgy samotne,“ dodáva.