Katedra železničného staviteľstva a traťového hospodárstva SvF UNIZA
- Univerzitná 1, 010 26 Žilina
- 41 513 5801, 5800
- kzs@fstav.uniza.sk
- svf.uniza.sk
Katedra železničného staviteľstva a traťového hospodárstva patrí medzi najstaršie profilové katedry Žilinskej univerzity.
Súčasná štruktúra je priamym pokračovaním pôvodných dvoch katedier, a to Katedry stavby železníc a Katedry traťového hospodárstva, ktoré boli súčasťou Stavebnej fakulty Vysokej školy železničnej už od jej vzniku v Prahe v roku 1953.
Vedecko-výskumná činnosť katedry je zameraná na aplikáciu vedeckých poznatkov v konkrétnych podmienkach železničnej prevádzky, ako: uplatňovanie nových konštrukcií, konštrukčných materiálov a prvkov pre klasické a modernizované železničné trate, problematika rekonštrukcie existujúcich železničných staníc pre vyššie rýchlosti, možnosti využitia výziskového materiálu podvalového podložia, technológie recyklovania železničného kameniva a stavebného odpadu, ekologické hodnotenie výziskového materiálu podvalového podložia, vplyv železničnej prevádzky na kvalitu a životnosť klasickej konštrukcie železničného zvršku a spodku.
Výskum katedry pokrýva aj riešenie vedeckých projektov ako Monitoring časti úseku nekonvenčnej konštrukcie železničného zvršku a jej prechodových oblastí na modernizovanej trati ŽSR, Nové Mesto nad Váhom - Púchov, žkm 100,500 - 159,100, objekt 24-32-01 Nové Mesto nad Váhom - Trenčianske Bohuslavice (tunel Turecký vrch), Experimentálne sledovanie a matematické modelovanie teplotného režimu konštrukcie podvalového podložia či Podpora výskumu a vývoja v centre excelentnosti pre dopravné staviteľstvo - spolufinancovaný zo zdrojov Európskeho fondu regionálneho rozvoja.