Ľudmila Turčeková

RNDr., CSc.

Parazitologický ústav SAV
Slovenská akadémia vied

parazitologička

Štúdium: Prírodovedecká fakulta UPJŠ, Košice (1974)

Pracoviská a významné funkcie: Parazitologický ústav SAV

Najdôležitejšie výsledky: V odbore biochémie a fyziológie helmintov významne prispela k objasneniu metabolizmu glykogénu a chitínu u oplodnených vajíčok v reprodukčnom systéme nematódov. Zaslúžila sa o rozvoj molekulárnej biológie a genetiky parazitov na pracovisku, prispela k poznaniu genotypov u Echinococcus granulosus a ako prvá diagnostikovala výskyt Echinococcus multilocularis na Slovensku. Zaviedla nové metódy vo výskume genetiky Toxoplasma gondii, ktorá je významná z epidemiologického a epizootologického hľadiska. Špecializuje sa aj na ekológiu a ochranu životného prostredia so zameraním na ťažké kovy a PCB látky u rýb a ich parazitov

Časopisecké publikácie, monografie, patenty, ohlasy: 56 publikácií, 2 kapitoly v monografiách, 180 citácií, Turčeková L – Hanzelová V – Špakulová M - Concentration of heavy metals in perch and its endoparasites in the polluted water reservoir in Eastern Slovakia. In: Helminthologia, March 2002, vol. 39, no. 1, p. 23-28, Turčeková Ľ - Šnábel V. - D´Amelio S. - Busi M. - Dubinský P - Morphological and genetic characterization of Echinococcus granulosus in the Slovak Republic. In: Acta Tropica, vol. 85, 2003, no. 7, p. 223-229

Vedecká výchova, doktorandské štúdium: 3 obhájení PhD študenti

Medzinárodné projekty hlavný riešiteľ 1 projektu a spoluriešiteľka 3 projektov