Päťročný program preskúma tajomnú tmavú hmotu

Farebné zábery stoviek miliónov galaxií - to je cieľ na najbližších päť rokov pre vedcov, zapojených do programu pátrania po stopách tmavej energie. Vedci predpokladajú, že táto tajomná sila je zodpovedná za neustále sa zrýchľujúce rozpínanie vesmíru.

Päťročný program preskúma tajomnú tmavú hmotu

Ilustračná fotografia, zdroj: flickr.com, NASA

Program The Dark Energy Survey (Skúmanie tmavej energie) oficiálne odštartoval podľa serveru space.com koncom augusta, aj keď prípravné práce začali už pred rokom. Jeho hlavným nástrojom je 570 megapixelový digitálny fotografický prístroj, pripojený k teleskopu observatória Cerro Tololo. Observatórium sa nachádza v chilských Andách.

Na každom zábere tohto výkonného zariadenia bude možné nájsť svetlo z viac ako 100 000 galaxií, vzdialených až osem miliónov svetelných rokov. Vedci očakávajú, že v priebehu celého programu zhromaždia zábery 300 miliónov galaxií. Predpokladajú tiež, že sa im podarí objaviť 4000 nových supernov, z ktorých mnohé explodovali v dobe, keď vesmír bol v pomere k súčasnej veľkosti iba polovičný.

Odborníci budú na snímkach hľadať stopy, podľa ktorých môžu zmapovať históriu rozpínania vesmíru. To by mohlo priniesť nové poznatky o fungovaní tmavej energie.

Podľa šéfa vedeckého tímu Ofera Lahava z University College London, by tento výskum mal pomôcť nájsť dôkazy o existencii tmavej energie a charakterizovať jej podstatu. „Ale ešte väčšou výzvou pre program je zistiť, či rozpínanie vesmíru skutočne urýchľuje tmavá hmota, alebo je to niečo úplne iné,“ hovorí.

Do programu je zapojených viac ako 120 vedcov z 23 vedeckých ústavov v USA, Británii, Nemecku, Španielsku a v Brazílii.

V roku 1998 dva tímy astronómov pri študovaní vzdialených supernov dospeli k pozoruhodnému názoru, že rozpínanie vesmíru sa zrýchľuje. Avšak podľa Einsteinovej obecnej teórie relativity by gravitácia mala viesť ku spomaľovaniu expanzie. Kozmológovia majú k vysvetleniu tejto skutočnosti dve možnosti: buď 75 percent vesmíru tvorí neznáma tmavá energia, ktorá pôsobí proti príťažlivej sile bežnej hmoty, alebo musí byť obecná teória relativity nahradená novou teóriou gravitácie vo vesmírnych mierkach.