Austrálsky zirkón nám naznačuje, kedy bola Zem obývateľná

Úlomok zirkónu, ktorí sa našiel na ovčej farme v západnej Austrálii je podľa vedcov najstaršou známou časťou našej planéty. Experti s pomocou dvoch rôznych metód stanovili vek kryštálu na 4,4 miliardy rokov. Informovala o tom agentúra Reuters.

Austrálsky zirkón nám naznačuje, kedy bola Zem obývateľná

Ilustračná fotografia, zdroj: NASA

Nález naznačuje, že Zem sa stala pomerne krátko po svojom vzniku pred 4,5 miliardami rokov obývateľnou. „Zemská kôra sa vytvorila relatívne skoro po vzniku našej planéty a tento malý drahokam je jej pozostatkom," napísali odborníci vo svojej štúdii zverejnenej v najnovšom vydaní časopisu Nature Geoscience.

„Zem v jej ranej fáze nebola tak drsným miestom, ako sa mnohí vedci domnievali," povedal vedúci výskumu John Valley z amerického Wisconsinského univerzitného systému.

Naša planéta vznikla pred 4,5 miliardami rokov ako žeravá guľa, ale podľa spomínaného zirkónu môžeme predpokladať, že už o 100 miliónov rokov neskôr mala pevnú zemskú kôru. Z veku minerálu je tiež zrejmé, že zemská kôra sa objavila len 160 miliónov rokov po sformovaní našej slnečnej sústavy.

„Jedna z vecí, ktoré nás naozaj zaujímajú, je, kedy boli podmienky na Zemi prvýkrát vhodné pre život. Kedy planéta vychladla natoľko, že na nej mohol vzniknúť život," uviedol Valley v telefonickom rozhovore.

Objav so zirkónom naznačuje, že naša planéta mohla byť schopná podporovať mikrobiálny život už pred 4,3 miliardami rokov," vyhlásil Valley.

„Nemáme žiadne dôkazy, že život vtedy skutočne existoval. Ale nemáme ani dôkazy, že neexistoval. Nie je však dôvod, prečo by pred 4,3 miliardami rokov nemohol život na Zemi skutočne existovať," dodal Valley.

Najstaršie fosílne svedectvo života na Zemi sú stromatolity, teda vápencové útvary vytvorené archaickými formami baktérií, ktoré sú staré asi 3,4 miliardy rokov.

Spomínaný zirkón bol vydolovaný zo skaly v austrálskej oblasti Jack Hills v roku 2001. Na nález takejto dôležitosti je zirkón veľmi malý, meria len 0,2 krát 0,4 milimetra.

„Zirkóny môžu byť veľké a veľmi krásne. Tie, s ktorými pracujeme my, sú však malé a nie sú pre nikoho zvlášť atraktívne s výnimkou geológov," podotkol Valley. „Keby ste si tento úlomok položili na dlaň a mali dobrý zrak, mohli by ste ho vidieť aj bez lupy," dodal.