Veda na webe: Cestovanie je veda

— Zuzana Vitková

Do letného dovolenkového obdobia zostáva ešte takmer pol roka, ale fanúšikovia cestovania majú svoju destináciu možno už dávno vybratú. O tom, že cestovanie môže byť niekedy vedou a veda cestovaním sa môžete presvedčiť na nasledujúcich riadkoch.

Veda na webe: Cestovanie je veda

Na Galapágoch "vznikla" Darwinova teória evolúcie. O dôvod viac prečo ich navštíviť. zdroj fotografie: wikimedia

Pripútajte sa prosím

Nedôverujete lietadlám, alebo si naopak užívate každé vzlietnutie? Letecká doprava je štatisticky najbezpečnejší spôsob prepravy, ale niekoľkotonový gigant tisíce kilometrov nad Zemou vo väčšine ľudí stále vzbudzuje rešpekt. Zaujíma vás, ako je možné, že lietadlo letí? Problematiku lietania vám jednoducho vysvetlí portál, ktorý má túto činnosť už v názve - explainthatstuff.com (vo voľnom preklade: vysvetli mi to).

V článku zistíte, ako fungujú krídla, riadenie, či samotné vzlietnutie lietadla. Ak vás táto téma zaujíma, môžete na stránke ľahko preletieť aj fungovanie iných „lietajúcich“ prostriedkov, ako napríklad teplovzdušného balóna, či padáka.

Menej stresu vďaka technológiám

„Nové technológie zrýchľujú životné tempo a pridávajú nám stres,“ hovorievajú ľudia, ktorí sú nostalgickí za časmi bez mobilných telefónov a nonstop pripojenia na internet. Zabúdajú však pri tom na to, že vďaka technológiám je mnoho stresujúcich záležitostí už minulosťou.

Biznis portál inc.com sa vo svojom článku venuje tridsiatim piatim technologickým „vychytávkam“, ktoré uľahčujú cestovanie. Tentoraz však nejde o cestovanie s batohom na pleci a mapou v ruke, ale o služobné cesty. Vďaka technologickým hračkám ako príručný skener, či mini projektor môžete mať svoju kanceláriu stále so sebou a bez stresu vybaviť potrebné záležitosti kdekoľvek ste.

Cestovanie za vedou

Dovolenkovú destináciu si asi nevyberáte podľa vedeckých centier, ktoré sa v nich nachádzajú, no po prečítaní článku „Cestovateľské destinácie pre vedeckých fanúšikov“ možno svoj výber prehodnotíte. Portál discovery.com zverejnil rebríček desiatich miest, ktoré sa oplatí navštíviť kvôli vede.

Umiestnili sa v ňom mnohé notoricky známe miesta, ako CERN v Švajčiarsku, Kennedyho vesmírne centrum na Floride, či Černobyľ na Ukrajine, no vedeli ste, že vedecký výlet si môžete urobiť napríklad na Galapágy? Rozmanitý živočíšny biotop tu v 19. storočí študoval samotný Charles Darwin. Na ostrovoch, kde vznikla jeho teória evolúcie, je okrem toho aj tropické počasie a nádherný oceán, čo z nich robí skvelú dovolenkovo-vedeckú destináciu.

Jeden lístok do Londýna, na zastávku 18. storočie

Pri spojení slov veda a cestovanie je ťažké nepredstaviť si cestovanie v čase. O tomto druhu „turistiky“ bolo natočených množstvo filmov a predstava poprechádzania sa medzi dinosaurami, bez toho, aby sme museli v tomto prostredí stráviť celý život, je určite lákavá.

Aj keď je tento druh „presunov“ ešte stále scifi, portál space.com popisuje všetky teórie, možnosti aj paradoxy fenoménu cestovania v čase.  Červie diery, čierne diery, či stroje času. Ktorý je váš najobľúbenejší dopravný prostriedok?