Pod zemským povrchom je viac vody než v oceánoch

Pod zemským povrchom sa skrýva najmenej trikrát viac vody, než koľko jej v súčasnosti obsahujú všetky svetové oceány. Tvrdia to americkí geofyzici, ktorí svoj ​​nový objav zverejnili v časopise Science. Podľa vedcov môžu dôkazy o obrovských rezervároch vody ukryté stovky kilometrov hlboko v zemskom plášti pomôcť vysvetliť, ako vznikala planéta do súčasnej podoby a ako sa utvárali oceány.

Pod zemským povrchom je viac vody než v oceánoch

Ilustračná fotografia, zdroj: NASA, Reto Stöckli

Skupine odborníkov pod vedením Stevea Jacobsena z Univerzity v Illinois sa podarilo dokázať hypotézu, s ktorou vedci pracovali už dlhšiu dobu.

Podľa nej sa skrýva obrovské množstvo vody v horúcom zemskom plášti - na rozhraní medzi jeho vrchnou a spodnou časťou v hĺbke okolo 600 kilometrov pod povrchom planéty. Voda sa tam nachádza vo vrstvách minerálu ringwoodit, čo je forma olivínu, ktorý kvôli vysokému tlaku a teplote vo veľkých hĺbkach mení svoju kryštalickú štruktúru.

Jacobsenov tím skúmal pomocou 2000 seizmografov seizmické vlny počas 500 zemetrasení. Z meraní rýchlosti týchto vĺn v najrôznejších hĺbkach vedci odvodili typy hornín, ktorými tieto vlny prešli. Vodu odhalili na základe toho, že voda vlny výrazne spomaľuje. Výskum bol zatiaľ obmedzený len na priestor Spojených štátov.

Nový objav je významný hlavne kvôli teóriám, ktoré sa snažia načrtnúť, ako sa vôbec na Zem voda dostala. Niektorí geológovia sa domnievali, že voda sa na planétu mohla dostať napríklad po náraze komét, teraz sa ale zdá pravdepodobnejšie, že voda na povrch prenikla z hlbín Zeme.

„Myslím, že tu konečne máme dôkaz o vodnom cykle na planéte, ktorý môže pomôcť vysvetliť, prečo je na povrchu Zeme tak veľké množstvo tekutej vody. Vedci hľadali vodu hlboko pod povrchom desiatky rokov," povedal Jacobsen.