Vedci radia farmárom : predávajte miestnym!
—Ak by farmári predávali svoje produkty len miestnym reštauráciám a obchodom, mohli by zarobiť viac. Podľa vedcov si dokážu jednoduchšie znižovať náklady a môžu si tiež pýtať vyššie marže.
Ilustračná fotografia, zdroj: flickr.com, soil sience
Obvykle ak predávajú farmári na miestnych trhoch, ide pre nich len o testovací trh a rýchlo svoje odbytiská rozširujú. Jeden z dôvodov sú vyššie náklady, obzvlášť ak predávajú výrobky miestnym majiteľom bez väzieb na národné reťazce.
Vyššie náklady súvisia s marketingom, prepravou, či dodávkami tovaru. Miestni odoberatelia tovaru môžu napríklad požadovať špeciálne balenie.
Takýto pohľad je však podľa vedcov nesprávny. Tieto náklady si totiž podľa nich dokážu cielene znižovať.
Pre farmárov je napríklad mnohokrát ťažkou úlohou vytvoriť vlastnú webovú stránku. Ale v tomto im napríklad môžu pomôcť rôzne farmárske združenia, či štátne agentúry, ktoré to mávajú v popise práce.
Čo je však dôležitejšie, farmári môžu na miestnych trhoch zvýšiť svoje ceny a marže. Zákazník je ochotný zaplatiť vyššiu cenu, ak vie, že ide o miestny produkt.
„Výskum, ktorý sme realizovali, ukázal, že 40 percent a viac ľudí by zaplatilo viac za rozpoznateľné miestne ingrediencie,“ vysvetľuje Amit Sharma z Pensylvánskej štátnej univerzity.
„Farmári môžu zistiť, že ich marže narastú, ak by predávali miestne,“ dodáva Sharma.
Podľa vedcov zohráva rolu aj vzťah medzi farmármi a miestnymi šéfkuchármi. Tí môžu oceniť, že vedia kde a ako boli vypestované produkty, ktoré dostávajú. Dôležitá je tu vzájomná dôvera.
Vedci však na druhej strane priznávajú aj to, že miestne reštaurácie a obchody môžu mať veľmi odlišné požiadavky, čo prácu farmárov sťažuje.
Komentáre