Ak často zverejňujete fotografie, môžete byť neurotik

— Frédérique Hazéová

Vedci skúmali, čo o ľuďoch vypovedajú ich profily na Facebook-u. To, že extroverti zverejňujú viac fotografií ako ostatní vás zrejme neprekvapí, výsledky však priniesli nové poznatky aj o iných typoch pováh.

Ak často zverejňujete fotografie, môžete byť neurotik

Ilustračná fotografia, zdroj foto: flickr.com/mkhmarketing

Výskumu sa zúčastnilo viac ako sto ľudí vo veku od 17 do 55 rokov, ktorí vyplnili dotazníky týkajúce sa demografických a osobnostných údajov. Viac ako 70% účastníkov pritom boli ženy.

Vedci sa zamerali najmä na spôsob, akým účastníci výskumu zverejňovali na Facebook-u fotografie a ako v rámci tejto sociálnej siete reagovali na svojich priateľov. Výsledky štúdie boli zverejnené v augustovom vydaní magazínu Computers in Human Behavior.

Neurotici chcú byť obľúbení

Najviac fotiek na svojich profiloch zverejňovali extroverti a neurotici. Tí prví si pomerne často menili titulné fotky svojich profilov, zatiaľ čo neurotici zvykli umiestniť do jednotlivých albumov viac fotografií ako ostatní.

„Neurotici túžia po uznaní,“ vyjadrila sa pre portál Live Science Azar Eftekharová, doktorandka na katedre psychológie britskej Wolverhamptonskej univerzity, ktorá je zároveň autorkou štúdie.

Podľa nej neurotikom často chýbajú dobré komunikačné schopnosti. „Ako sociálne úzkostliví jednotlivci vidia vo Facebooku bezpečný priestor na sebavyjadrenie a kompenzáciu ich offline nedostatkov,“ vysvetlila Eftekharová.

Intenzívnym zverejňovaním fotografií sa podľa nej snažia získať popularitu a pôsobiť atraktívnejšie, než by v skutočnosti mohli byť.

Facebook ako zrkadlo reality

Ďalším zaujímavým prepojením sociálnej siete s ľudskou povahou je fakt, že svedomití ľudia majú podľa výskumu vo zvyku vytvárať viac vlastných albumov. Fotografie, ktoré zverejňujú, sú teda vo všeobecnosti lepšie zorganizované. Podľa Eftekharovej to súvisí s ich sebadisciplínou a schopnosťou zamerať sa na konkrétne ciele.

Vedci zároveň objavili viacero ukazovateľov, ktoré naznačujú, že správanie ľudí na Facebook-u môže do značnej miery odrážať ich konanie v reálnom živote.

Ľudia, ktorí sú „naživo“ príjemní, priateľskí a nekonfliktní od svojich známych na Facebook-u dostávali viac komentárov a „páči sa mi to“, ako iní. Podľa Eftekharovej to môže byť práve tým, že ich priatelia takýmto spôsobom reagujú na láskavosť prejavenú v realite.

„V popkultúre Facebook-u predstavuje „like-ovanie“ a komentovanie pozornosť a záujem o životné udalosti priateľov, ktorí o nich informujú prostredníctvom fotografií,“ vysvetlila Eftekharová.

Podobne to funguje s facebookovými stránkami rôznych produktov či značiek, na ktorých im ľudia svojou aktivitou často prejavujú svoj obdiv a podporu.

Odporučiť e-mailom

Komentáre

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta vedy priamo do Vášho e-mailu

* povinné polia