Mosty sú obrazom kultúrnej a technickej vyspelosti národov

Odborníci zo Slovenskej technickej univerzity zostavia databázu najstarších betónových a železobetónových mostov na Slovensku. Má pomôcť projektantom pri rekonštrukcii.

Mosty sú obrazom kultúrnej a technickej vyspelosti národov

Ilustračná fotografia, zdroj: flickr.com, Miroslav Petrasko

Mnoho Slovákov ani netuší, aké unikátne mosty na Slovensku máme. Príkladom je Uľanský viadukt, nachádzajúci sa na železničnej trati Banská Bystrica - Horňa Štubňa. Tvoria ho tri oblúky, pričom najväčší je 42 metrov vysoko nad údolím a dĺžka oblúku železobetónovej klenby dosahuje 70 m.
Na Slovensku tak ide o najväčší železobetónový oblúkový most, ale taktiež patrí aj medzi najväčšie stavby svojho druhu vo východnej Európe.

Technickým unikátom je zase Telgártsky tunel, v ktorom sa vlak jazdou po slučke napokon ocitne o 31 metrov vyššie.

Najstarší zachovaný most je zrejme kamenný most v Dravciach z 13. storočia. Najdlhší železničný most je v Šali (450 metrov) a najdlhší cestný je Prístavný most v Bratislave (spolu s príjazdovými estakádami 2 295 metrov). Celkovo máme na Slovensku asi 23-tisíc mostov.

Pravdepodobne najznámejší  je Most Appolo, ktorý bol Americkou spoločnosťou pre technické inžinierstvo nominovaný v roku 2006 na prestížnu stavbársku cenu Opal Awards 2006.

Dielo architekta Miroslava Maťaščíka napokon hlavnú cenu nezískalo, ale stalo sa jediným európskym oceneným projektom v danom ročníku.

Dôležité stavby

„Most v mnohých prípadoch znamenal rozmach regiónu a tak sa mosty stali jednými z najdôležitejších stavieb ľudstva. Nie sú to však len funkčné stavby, ale odzrkadľujú kultúrnu a technickú vyspelosť národov. Sledovaním vývoja mostných konštrukcií môžeme sledovať vývoj vedomostí v stavebníctve,“ tvrdí doktor Peter Paulík zo Stavebnej fakulty Slovenskej technickej univerzity.

Je autorom knihy Mosty na území Slovenska, kvôli ktorej päť rokov zbieral údaje a fotografoval stovky mostov na Slovensku.

Paulík je v súčasnosti súčasťou odborného tímu, ktorý bude mapovať údaje o najstarších betónových a železobetónových mostoch z obdobia rokov 1890 - 1940.

O mnohých dnes nie je napríklad známe, z akého betónu boli postavené alebo to, na akú záťaž ich projektovali. Na základe zozbieraných údajov sa zostaví databáza, ktorá bude k dispozícii pri rekonštrukciách mostov. Má uľahčiť a zlacniť prípravu projektov.

„Pri stavbách zohráva vždy dôležitú úlohu snaha stavať čo najlacnejšie, ale zároveň bezpečne a spoľahlivo. Tieto požiadavky je možné splniť len prenesením teórie a nových poznatkov z oblasti výskumu stavebných konštrukcií a materiálov do praxe. Túto úlohu zastáva najmä univerzita. Bez univerzity by sa jednoducho vývoj na istom stupni zastavil,“ vysvetľuje dôvody výskumu Paulík.

Storočný betón

Prvé vzorky by mali výskumníci z Katedry betónových konštrukcií a mostov zobrať z pilierov Starého mosta v Bratislave a najstaršieho železobetónového mosta na Slovensku v Krásne nad Kysucou, ktoré sa práve chystajú na rekonštrukciu.

V oboch prípadoch pôjde o viac ako sto rokov starý betón, ktorý môže poskytnúť cenné informácie o odolnosti materiálu a jeho zložiek. Konečná databáza by mala obsahovať informácie o desiatkach mostoch.

Most v Krásne nad Kysucou postavili v roku 1891, len 16 rokov po vôbec prvom takomto moste na svete vo Francúzsku.

„Prvý železobetónový most v USA je z roku 1893 a jeho prvenstvo pripomína pamätná tabuľa. V Krásne nad Kysucou sa nedozviete pri akom unikáte stojíte. Na moste je socha Jána Nepomuckého, ktorý je patrónom mostov. Možno on ochránil most pred zborením,“ hovorí Paulík.

Väčšina mostov bola totiž zničená počas dvoch svetových vojen. „Tento unikátny most je však aj po 120 rokoch v dobrom technickom stave, hoci po ňom denne prejdú stovky áut.“

Odporučiť e-mailom

Komentáre

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta vedy priamo do Vášho e-mailu

* povinné polia