Ako sa ubrániť komárom?

Vedci sa snažia neustále pochopiť, prečo sú niektorí ľudia pre hmyz príťažlivejší, píše spravodajský server The Wall Street Journal.

Ako sa ubrániť komárom?

Ilustračná fotografia, zdroj: flickr.com, Gamma Man

Jeden z odborníkov, ktorý sa tomuto problému venuje, je molekulárny biológ L.J. Zwiebel, profesor na americkej Vanderbiltovej univerzite.

Komáre dokážu vycítiť teplo a oxid uhličitý, ktoré cicavce vylučujú. Tehotné ženy a objemnejší ľudia bývajú častejšie obeťami komárích útokov, pretože vyvíjajú viac energie než priemerný človek.

Taktiež sa komáre orientujú podľa očí. „Napriek tomu, čo mi tvrdila moja babka, nemám sladkú krv,“ tvrdí Zwiebel, podľa ktorého komáre nedokážu rozoznať kvalitu krvi.

„Priťahuje ich náš ľudský telesný pach a ten je prevažne dôsledkom baktérií na našej koži,“ dodal. A baktérie na koži majú častejšie ľudia, ktorí tvária veľa času vonku, alebo sa veľa potia.

Neexistujú ani žiadne vedecké podklady, ktoré by dokazovali, že ľudia s vysokým cholesterolom alebo cukrovkou komáre odpudzujú, ako tvrdia niektoré internetové servery. Rovnako tak nepomáha vitamín B, cesnak, alebo určité lieky.

Rôznia sa tiež reakcie ľudí na poštípanie od komára. Napríklad deti, ktoré sú poštípané oveľa menej často ako dospelí, môžu mať silnejšie reakcie na koži, keďže ich imunitný systém sa ešte naplno nevyvinul. Ak by Zwiebel po 20 rokoch výskumu strčil ruku do nádoby s komármi a nechal by sa stokrát poštípať, na jeho koži by sa to asi neprejavilo.

„Existujú ľudia, ktorí majú silnú alergickú reakciu na poštípanie, a preto im môže pripadať, že sú poštípaní oveľa častejšie, čo ale nie je pravdepodobné,“ hovorí Zwiebel.

Ľuďom so štípancami radí prestať sa škrabať. Komár totiž po sebe zanecháva isté množstvo slín, ktoré obsahujú okrem iného aj látky, ktoré zabraňujú zrážaniu krvi a lokálne anestetikum. Ľudské telo rozpozná tieto látky ako cudzieho votrelca a vyšle histamíny. Keď sa škrabeme, roznášame sliny po koži, čím sa vylučuje ešte väčšie množstvo protilátok a o to viac nás to svrbí.

Tým, ktorí po poštípaní opuchnú a svrbenie im neprestáva, radí Zwiebel, aby sa poradili s lekárom. Ako prevenciu môžu denne užívať antihistaminiká, ktoré zabraňujú alergickej reakcii a uštipnutia si tak prestanú úplne všímať.

Komárie samičky poháňa príroda ku hryzeniu ľudí, pretože potrebujú krvavú stravu, aby dokončili svoj reprodukčný cyklus a vyprodukovali životaschopné vajíčka. To si vyžaduje veľký prísun proteínov. Aby ste znížili riziko poštípania, umývajte sa antibakteriálnym mydlom, ktoré znižuje množstvo baktérií, priťahujúcich komáre na vašu kožu, radí Zwiebel.

Medzi ďalšie spôsoby patrí vyhýbanie sa pobytu vonku za úsvitu a pri súmraku, kedy sú komáre najaktívnejšie. Pomáhajú aj vetráky, ktoré komáre zaženú. Pokiaľ nie je príliš horko, dajú sa nosiť dlhé nohavice a dlhý rukáv. A samozrejme môžu pomôcť aj repelenty.