Zrekonštruované laboratória budú pomáhať s diagnostikou rakoviny

— Lenka Uherová

Slovenská nezisková organizácia MGA (MEDIREX GROUP ACADEMY) vytvorila spolu so zahraničnými univerzitami project Biomedires, vďaka ktorému sa podarilo zmodernizovať laboratóriá na diagnostiku onkologických ochorení.  Vybavenie bude navyše dostupné všetkým vedcom, ktorí sa venujú nezávislému biomedicínskemu výskumu.

Zrekonštruované laboratória budú pomáhať s diagnostikou rakoviny

Ilustračná fotografia, zdroj: pixabay.com/ Marcusspiske

Nezisková organizácia MGA už dva roky spolupracuje na medzinárodnom projekte s univerzitami Universität Heidleberg, Charité - Universitätsmedizin Berlin a Universität Jena v Nemecku. Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ a partnerom umožnil spoločne hľadať nové riešenia, vymieňať si vedecké poznatky a výsledky vlastných štúdií.

Motivuje ich zbytočná smrť

Podľa štatistík Európskeho štatistického úradu (Eurostat) sú po chorobách obehovej sústavy druhou najčastejšou príčinou úmrtí v Európe práve nádorové ochorenia. Tieto štatistiky zahŕňajú aj Slovensko a odborníci sú presvedčení, že časť týchto úmrtí je zbytočná, keďže k nim dochádza kvôli kvôli nedostatočnej kvalite diagnostiky, či monitoringu pacienta..

Práve tento faktor motivoval vedcov vytvoriť v rámci medzinárodnej spolupráce projekt Biomedires. Jeho cieľom je vyvinúť nové diagnostické metódy na včasné zachytenie a rozpoznanie onkologických ochorení.

„Naším zámerom je zlepšiť skríning a diagnostiku v tejto oblasti, a tým znížiť úmrtnosť pacientov na onkologické ochorenia,“ vysvetľuje molekulárny biológ a vedec Gabriel Minárik z Ústavu molekulárnej biomedicíny Lekárskej fakulty UK, ktorý na projekte spolupracuje.

Gabriel Minárik tiež uvádza, že v rámci projektových aktivít by chceli vyvinúť aj efektívne mechanizmy na sledovanie stavu pacientov počas liečby. Ide o mikročipy a senzory, ktoré je vďaka ich miniatúrnym rozmerom možné vložiť do rôznych materiálov, či častí ľudského tela, bez toho aby tieto materiály, či biologické funkcie pacienta ovplyvnili.

Pre všetkých

Veľkou výhodou projektu je, že poskytuje prístup k laboratórnej technike všetkým biomedicínskym výskumníkom, ktorým by mohol pomôcť v ich nezávislej vedeckej činnosti. Podmienkou ale je, že prístroje nemôžu používať na komerčné účely.

„Chceme nachádzať nové diagnostické metódy, ktoré sa dajú aplikovať do praxe. Nerobíme vedu pre vedu, ale výskum pre úžitok,“ hovorí Gabriel Minárik s tým, že ich cieľom je zvyšovať úroveň vedy na Slovensku.

Podľa Minárika by pritom inovatívne výskumné aktivity, ktorým sa vedci budú v laboratóriách venovať, mohli využiť nielen v medicíne. „Moderné magnetické materiály sa dajú potenciálne využívať aj v iných odvetviach, napríklad v elektrotechnike v automobilovom, strojárenskom a stavebnom priemysle,“ dodáva vedec na záver.

Žiadosť o využitie laboratória a poskytnutie zoznamu vybavenia môžete nahlásiť na info@medirexgroupacademy.sk.