Farba jedálenského podnosu môže ovplyvniť chuť jedla

Nové výskumy ukázali, že na chuť jedla môže vplývať aj teplota nápoja, ktorým jedlo zapíjame, či tvar a veľkosť podnosu.

Farba jedálenského podnosu môže ovplyvniť chuť jedla

Ilustračná fotografia, zdroj: flickr.com, philcampbell

Vedci sa zamerali na potenciálnu súvislosť medzi vnímaním jedla a teplotou nápojov, ktoré k nim ľudia pijú. Pred časom zverejnili výsledky svojej štúdie, ktoré sú prekvapivé. Vedci totiž zistili, že keď človek pije studenú alebo ľadovú vodu, sladká chuť jedla, ktoré konzumuje, sa podstatne zníži. Výsledkom je, že jedlo chutí menej výrazne a nie tak príjemne, ako by malo.

Naopak pokiaľ pijeme horúcejší nápoj alebo vodu v izbovej teplote, sladkosť jedla je intenzívnejšia. Naopak čokoládu si človek vychutná lepšie, keď ju zapíja nápojom izbovej teploty alebo horúcim nápojom. Rovnaký experiment vedci urobili so slanými a horkými chuťami, ale ich teploty chuť neovplyvňuje. Kyslosť vedci zatiaľ neskúmali.

Zistené údaje môžu čiastočne vysvetľovať, prečo Američania, ktorí milujú chladené nápoje, majú zároveň taký apetít pre vysoko sladené pokrmy.

Podľa vedcov z Oxfordskej univerzity môže o subjektívnej chuti jedla rozhodovať taktiež farba, veľkosť, váha a tvar jedálenského podnosu. Zaujímavé tiež je, že červená farba znižuje množstvo jedla, ktoré človek zje.

„Červená by mohla byť používaná k podávaniu pokrmov ľuďom, ktorí potrebujú znížiť príjem potravy, ale určite by nemala byť používaná pre tých, ktorí trpia podváhou,“ napísal vedecký tím v časopise Flavour.

V sérii experimentov používal vedecký tím jedálenské servisy rôznych fariem, tvarov a váhy, aby zistil na vzorke desiatok dobrovoľníkov dopad na vnímanú chuť. Okrem toho vedci zistili aj to, že jedlo konzumované z noža chutí slanšie než jedlo z lyžice, vidličky alebo špáradla.

„To, ako vnímame jedlo, je mnohozmyslový zážitok zahrňujúci chuť, pocit jedla v ústach, arómu a očné vnímanie,“ píšu autori štúdie. „Ešte predtým, než vložíme sústo do úst, ho náš mozog posudzuje, čo má dopad na celkový zážitok.“