Počítač dnes porazil majstra sveta v starodávnej stolovej hre

Frédérique Hazéová

Minulý mesiac uplynulo dvadsať rokov od dňa, kedy počítač prvý krát v histórii porazil šachového majstra sveta. Zápas Garriho Kasparova s počítačom Deep Blue od spoločnosti IBM bol vtedy jedným z prvých náznakov potenciálu umelej inteligencie. Dnes sa po dvoch desaťročiach triumf strojov zopakoval znova. Tento krát v čínskej hre Go.

Počítač dnes porazil majstra sveta v starodávnej stolovej hre

Prvá hra so svetovým majstrom v Go skončila v prospech počítača. Zdroj ilustrácie: googleasiapacific.blogspot.sk

Demis Hassabis, Shane Legg and Mustafa Suleyman sú mená troch mužov, ktorí v roku 2010 založili v spolupráci so spoločnosťou Google iniciatívu Google DeepMind. Pod heslom „Vyriešte inteligenciu a použite ju na to, aby ste zo sveta vytvorili lepšie miesto “ vyvíjajú experti z celého sveta algoritmy, ktoré sa dokážu učiť.

Schopnosť učiť sa je totiž základom celého konceptu umelej inteligencie. Cieľom už nie je len naprogramovať počítač, ktorý bude vykonávať isté predpokladané úkony. Vedci chcú vyvíjať systémy, ktoré sa dokážu prispôsobiť aktuálnym okolnostiam a učiť sa nové postupy a informácie tak, aby ich neskôr v prípade potreby aj využili.

Práve preto vznikol v rámci iniciatívy Google DeepMind počítačový program AlphaGo. Program sa naučil zdanlivo jednoduchú vec, o ktorú sa vedci snažili už približne dvadsať rokov – hrať čínskú stolovú hru Go. Naučil sa to pritom tak dobre, že dnes porazil majstra sveta Leea Sedola.

Nie je hra ako hra

Porážka svetového šampióna nie je žiadnou novinkou, keďže v roku 1997 porazil počítač šachového majstra Garriho Kasparova. Šach je pritom pre mnohých ľudí náročná hra, no pre počítač už prekážku nepredstavuje. Na rozdiel od nás si totiž dokáže vypočítať všetky možné dôsledky ťahov, a tým pádom aj vyberať tie najlepšie.

V čínskej hre Go, ktorá vznikla pred viac ako 2500 rokmi, to však také jednoduché nie je. Pre tých z vás, ktorí hru nepoznajú – samotná podstata Go je pomerne jednoduchá. Základom sú čierne a biele kamienky a štvorcová doska, ktorá je rozdelená na 361 štvorčekov rovnakej veľkosti. Cieľom hry je ohraničiť čo najväčšie územie a prípadne aj „zajať“ súperové kamienky.

Potenciálnych možností a pozícií je však podľa Demisa Hassabisa z Google DeepMind viac ako atómov vo vesmíre. Presnejšie 1 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000.

Hrou k riešeniu medicínskych problémov

Keďže počítač nemôže v tomto prípade poznať všetky dôsledky a možnosti ťahov, vedci na to museli ísť ináč. Program preto začali učiť, a to dvoma spôsobmi. Jednu časť informácií a postupov sa naučil od expertných hráčov a druhú z množstva hier, ktoré odohral sám so sebou.

AlphaGo pritom využíva takzvané „hodnotové siete“ na zhodnotenie pozícií na hracej doske a „siete pravidiel“ pre výber konkrétnych ťahov. Vedci v ňom tiež využili úplne nový druh vyhľadávacieho algoritmu, vďaka ktorému AlphaGo dosiahol 99,8 percentnú úspešnosť v súbojoch s ďalšími počítačovými programami.

Minulý rok program postavili proti Fanovi Huiovi, ktorý je súčasným európskym majstrom v Go. Počítač ho porazil vo všetkých piatich zápasoch. Dnes po tri a pol hodinovom zápase zvíťazil aj nad celosvetovým majstrom Lee Sedolom, i keď v nasledujúcich dňoch ich čakajú ešte štyri zápasy.

Druh umelej inteligencie, ktorú tím vedcov vo forme AlphaGo vyvinul, by pritom podľa spoločnosti Google mohol priniesť viac než len celosvetové víťazstva v stolovej hre. Užitočný by mohol byť pri dôležitých rozhodnutiach v medicíne, či pri vytváraní klimatických modelov.


Zdroj: youtube.com/DeepMind

Odporučiť e-mailom

Komentáre

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta vedy priamo do Vášho e-mailu

* povinné polia