Na najchladnejšom známom mieste vo vesmíre je mínus 272 stupňov

Astronómovia potvrdili domnienku, že najchladnejším miestom vo vesmíre je hmlovina Bumerang. Panuje tam teplota mínus 272 stupňov Celzia, čo je len stupeň nad absolútnou nulou, keď zamrznú všetky atómy. Podľa britského denníka The Daily Telegraph to oznámili vedci z observatória ALMA v Chile.

Na najchladnejšom známom mieste vo vesmíre je mínus 272 stupňov

Hmlovina Bumerang sa nachádza v súhvezdí Kentaura a od Zeme je vzdialená zhruba 5000 svetelných rokov.

Hmlovina je podľa vedcov „v skutočnosti chladnejšia ako mdlý odlesk Veľkého tresku, ktorý tvorí prirodzenú teplotu vesmírneho prostredia,“ uviedli v prehlásení.

Observatórium ALMA prehlásilo, že v hmlovine panuje teplota mínus 272 stupňov Celzia a ide tak o „najchladnejší známy objekt vo vesmíre“.

Bumerang je pomerne mladá planetárna hmlovina, teda objekt skladajúci sa zo žiariaceho obalu ionizovaných plynov, pochádzajúcich z vonkajších vrstiev hviezdy na konci života.

Hmlovina sa rýchlo rozpína, k čomu spotrebováva energiu. Vzniká tak chladiaci efekt, umožňujúci nižšie teploty, než sú tie v okolitom vesmírnom priestore.

ALMA (Atacama Large Millimeter/Submillimeter Array) je najväčšie a najdrahšie astronomické observatórium na svete. V chilskej púšti Atacama v nadmorskej výške 5050 metrov bolo slávnostne otvorené v marci tohto roku.

Táto anténová sieť umožňuje vytvárať snímky s rozlíšením až desaťnásobne vyšším ako Hubbleov kozmický ďalekohľad. Ide o spoločný projekt amerických, európskych a ázijských kozmických agentúr.