Objavili planétu, na ktorej môže existovať život

Americkí astronómovia objavili prvú planétu, ktorá má približnú veľkosť Zeme a nachádza sa v potenciálne obývateľnej zóne inej slnečnej sústavy. Obývateľná zóna znamená, že voda by sa tu mohla nachádzať aj v kvapalnom skupenstve. Informujú o tom vedci na čele s Elisou Quintana z amerického inštitútu SETI v časopise Science.

Objavili planétu, na ktorej môže existovať život

Ilustračná fotografia, zdroj: NASA

Voda v kvapalnom skupenstve je pokladaná za základný predpoklad pre vznik života. Dôkazy o prítomnosti vody na objavenej planéte však vedci nemajú.

Planéta s označením Kepler-186f je súčasťou slnečnej sústavy vzdialenej 490 svetelných rokov a je najvzdialenejšia z pätice planét tejto sústavy. Tú vedci objavili s pomocou družice Kepler amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA).

Podľa získaných údajov má planéta zhruba len o desať percent väčší priemer ako Zem. „Toto je prvá planéta vo veľkosti Zeme, ktorá bola nájdená v obývateľnej zóne inej hviezdy,“ zdôraznila Quintana.

Ako obývateľnú zónu označujú astronómovia takú vzdialenosť od hviezdy, v ktorej nepanujú ani príliš vysoké, ani príliš nízke teploty na to, aby sa tam udržala voda v kvapalnom stave.

Podľa inštitútu SETI bolo doteraz objavených zhruba 1800 planét v obývateľných zónach. Sú ale oveľa väčšie ako Zem a nie je tak možné jednoznačne určiť, či ide o planéty s pevným povrchom, alebo o plynné obry.

Podľa modelov vzniku planét by totiž planéty s priemerom menším ako je 1,5 násobok priemeru Zeme nemali byť schopné vytvárať hustý plynný obal z vodíka a hélia, ako je tomu v našej slnečnej sústave u Jupitera a Saturnu.

Družica Kepler je prvou sondou NASA, ktorá dokáže nájsť planéty o veľkosti Zeme obiehajúce okolo hviezd, ako je Slnko. Ďalekohľad vyhľadáva takéto planéty od roku 2009.