Po návrate astronautov sme o 340 dní bližšie k Marsu

— Frédérique Hazéová

V Kazachstane dnes pristáli traja astronauti, ktorí sa vrátili z Medzinárodnej vesmírnej stanice ISS. Dvaja z nich, Američan Scott Kelly a jeho ruský spoločník Mikhail Kornienko, pritom svojím pobytom na vesmírnej stanici vytvorili nový rekord. Vo vesmíre totiž strávili takmer rok.

Po návrate astronautov sme o 340 dní bližšie k Marsu

V porovnaní s veľkosťou padáka vyzerá kapsula Soyuz, v ktorej traja astronauti prišli naspäť na Zem, priam nepatrne. Zdroj: NASA/Bill Ingalls

Dnes o pol jedenástej sa z oblakov nad Kazachstanom vynoril pruhovaný bielo-červený padák s kapsulou Soyuz. Moment jej pristátia sa stal významnou chvíľou v dejinách amerických vesmírnych výprav. Týmto momentom bol úspešne ukončený historicky najdlhší pobyt na Medzinárodnej vesmírnej stanici ISS.

Po pristátí z kapsuly postupne vyniesli spomínaných dvoch astronautov Scotta Kellyho z americkej agentúry NASA a Mikhaila Kornienka z ruskej vesmírnej agentúry Roscomos, spolu s tretím členom spiatočnej výpravy, Sergeyom Volkovom. Volkov sa z vesmíru vrátil po štandardnej šesťmesačnej výprave.

Rok s výhľadom na Zem

Vesmírna „One-Year Mission“, v preklade ročná misia, sa začala v marci minulého roka. Jej cieľ bol jasný. Zistiť, ako na človeka pôsobí predĺžený pobyt vo vesmíre. Cesta na Mars totiž trvá zhruba 30 mesiacov a doterajšie americké misie nepresahovali dĺžku pol roka.

Astronauti Kelly a Kornienko sa tak stali živými ľudskými experimentmi, pri ktorých sme mali zistiť, ako sa ľudské telo prispôsobuje stavu beztiaže, izolácii, radiácii a stresu z dlhotrvajúcich vesmírnych letov. Ročná misia sa na Medzinárodnej vesmírnej stanici ISS zároveň stala významnou súčasťou medzinárodnej spolupráce zameranej na redukciu biomedicínskych rizík.

oneyearmission NASA Victor Zelentsov
Zľava astronaut Scott Kelly, sprava Mikhail Kornienko. V strede ďalší člen misie, ruský kozmonaut Gennady Padalka. Zdroj foto: NASA/Victor Zelentsov

Počas trvania ročnej misie bolo na stanici ISS uskutočnených takmer 400 výskumných aktivít. Spomínaní dvaja astronauti sa pritom zúčastňovali predovšetkým štúdií spojených s projektom agentúry NASA s názvom Cesta na Mars (z angl. Journey to Mars).

„Rok je dlhý čas,“ vyjadril sa po svojom návrate pre NASA TV astronaut Scott Kelly. „Cítil som sa akoby som tam bol celý svoj život... už asi po šiestich mesiacoch,“ pousmial sa Kelly. Podľa vlastných slov by však v prípade potreby zostal na stanici aj dlhšie.

Prví a zároveň aj nie

Scott Kelly a Mikhail Kornienko neboli jedinými členmi misie. Tá prebiehala za asistencie viacerých členov tímu, ktorí však na stanici strávili menej času ako títo dvaja astronauti. Spolu sa misie na stanici ISS zúčastnilo 10 astronautov a kozmonautov zo šiestich rôznych svetových krajín.

Počas misie sa tím okrem iného dočkal aj príchodu nového nástroja na štúdium stôp tmavej hmoty a zhromaždil pôsobivú zbierku fotografií. Stanica ISS má totiž vzhľadom k Zemi pomerne výhodnú polohu a výhľad z nej je priam divadelný. Členovia expedície to využili a priamo na stránkach NASA si môžete prezrieť ich fotografie.

Astronautov, ktorí sa dnes vrátili, čakajú viaceré lekárske prehliadky a pozorovania ešte pred odletom z Kazachstanu a následne aj po návrate domov. Cieľom je zistiť, ako tak dlhý pobyt ovplyvnil ich telá aj psychiku. Výsledky potom vyhodnotia spolu so záznamami, ktoré Kelly s Kornienkom zhromaždili počas svojho pobytu na stanici ISS

Napriek tomu, že ide o rekordný čas strávený na Medzinárodnej vesmírnej stanici ISS, celkový rekord v dĺžke pobytu vo vesmíre pokoril pred viac ako dvadsiatimi rokmi niekto iný. Prventstvo v histórii najdlhších vesmírnych výprav zatiaľ stále drží Valeri Polyakov, ktorý v rokoch 1994 až 1995 strávil viac ako 437 dní na ruskej vesmírnej stanici Mir.

Zdroj: youtube.com/NASA Johnson