Veda na webe: Vedci prespievali periodickú tabuľku aj teóriu strún

— Frédérique Hazéová, Zuzana Vitková

Hudba je pre mnohých neodmysliteľnou súčasťou ich každodenného života a ak si aj vy radi vypočujete dobré piesne, ktoré vás roztancujú a navyše ich texty nie sú len zhlukom fráz či pokrikov, tak ste tu správne. Dnes sme si pre vás pripravili výber tých najlepších vedeckých pesničiek na internete. Nájdete medzi nimi dokonca aj spievajúceho Stephena Hawkinga.

Veda na webe: Vedci prespievali periodickú tabuľku aj teóriu strún

Rozpixelovaní vedci z Put it t the test vám ukážu, prečo je vedecké overovanie také skvelé. zdroj: youtube.com/ParticleMen

Vedecké testy v počítačovej hre
Je pravda, že veci s rozdielnou váhou padajú rovnakou rýchlosťou ? Otestujte to! Skupina They Might Be Giants (TMBG) popisuje proces vedeckého bádania chytľavou melódiou od stanovenia hypotézy, cez jej testovanie až po výsledok.

Pesnička Put it to the test (Otestuj to) má okrem zábavného textu aj podobne ladené video. To sa tvári ako rozpixelovaná počítačová hra, v ktorej dvaja výskumníci overujú svoje hypotézy.

TMBG vydali celé CD-čko venované vede, Here Comes Science, z ktorého pochádza aj táto pesnička. Vtipné texty si tak môžete vypočuť aj o prvkoch z periodickej tabuľky, elektrickom aute, alebo planétach. Všetky pesničky nájdete na ich youtubovom kanáli.

Kankánová periodická tabuľka
Ak ste sa aj vy v škole trápili s chemickou periodickou tabuľkou, iste viete, aké ťažké je zapamätať si aspoň časť z množstva chemických elementov. Originálne mysle z ASAP Science sa však chytili aj tejto pomôcky a na veselú melódiu kankánu vymysleli nezvyčajný text, v ktorom sa podozvedáte názvy všetkých prvkov ako aj to, na čo niektoré z nich slúžia.

Pieseň je skutočne chytľavá, a tak sa môže stať, že po jej desiatom vypočutí odrazu budete vedieť, kde sa v tabuľke nachádzajú vzácne plyny a na čo je dobrý sodík.

zdroj: youtube.com

Bohémska gravitácia
Slávnu pesničku Bohemian Rapsody skupiny Queen poznáme asi všetci, ale počuli ste už o Bohemian Gravity? Vo výborne prepracovanom videu vám Tim Blais zaspieva o strunovej teórii sa zvukového sprievodu seba samého. Vynikajúci hudobník a zároveň vyštudovaný kvantový fyzik, to sa nevidí každý deň.

Na svojom youtubovom kanáli A Capella Science ponúka Blais viacero originálnych piesní, venovaných prevažne fyzikálnym javom, ktoré po zhudobnení už nepôsobia tak hrôzostrašne.

Spievajúci Stephen Hawking
Viete že, Stephen Hawking, Carl Sagan, Richard Feynman a množstvo ďalších významných vedcov spieva o vede? Nie? Ani oni to nevedeli. Tóny k ich verejným vystúpeniam umelo prirobil hudobník John Boswell v rámci projektu The Symphony of Science (symfónia vedy).

Prejavy vedcov sú zostrihané, podhraté elektronickou hudbou a ich hlas je zmenený do podoby veľmi experimentálneho spevu. Autorov zámer je šíriť prostredníctvom videí poznatky a filozofiu vedy a celkom sa mu to darí. Jeho prvý počin „A Glorious Dawn“ získal za mesiac na youtube viac ako milión pozretí, na základe čoho sa zaradil medzi najúspešnejšie videá „youtubových čias“.

Blues o Higgsovom bozóne
Nevedecký bonus s fyzikálnym názvom. Austrálsky spevák Nick Cave síce priamo o vede nespieva, ale možno vám jeho časticové blues spríjemní víkend :).

zdroj: youtube.com