Regenerácia zubov u aligátorov má potenciál aj pre ľudský chrup

Poznatky o chrupe aligátorov, ktorým opakovane dorastajú zuby, by sa mohli uplatniť v stomatológii. Regeneračný mechanizmus by mohol v budúcnosti fungovať tiež u ľudí, naznačujú americkí vedci v časopise Proceedings Americkej akadémie vied.

Regenerácia zubov u aligátorov má potenciál aj pre ľudský chrup

Ilustračná fotografia, zdroj: flickr.com, Pedro Lozano

Vedci podrobne preskúmali mechanizmy, ktoré môžu za regeneračné schopnosti zubov aligátorov. Experti okolo Cheng-Ming Chuonga z Juhokalifornskej univerzity v Los Angeles dúfajú, že poznatky o obmene zubov u týchto plazov raz umožnia vyvolať rast nových zubov aj u ľudí. Zatiaľ však ide len o teoretickú možnosť.

Ľuďom v detstve vypadávajú mliečne zuby a namiesto nich dorastá dospelý chrup. Ten už by mal v ideálnom prípade vydržať celý život, pretože ďalšie zuby už človeku nedorastú.

Inak je to u plazov, vrátane hadov, gekónov alebo aligátorov. Tí o zuby prichádzajú pravidelne zhruba raz do roka a vždy im narastú nové. Plazom sa tak v priebehu života obmení chrup aj 50 krát.

Americkí vedci preskúmali podrobnejšie zuby u embryí a mláďat aligátorov. Každý zub je u aligátorov jednotkou, ktorá sa skladá z troch častí - kompletne vyvinutý zub, menší a zatiaľ neúplný náhradný zub a dentálna lišta, ktorá je akýmsi zárodkom nového zubu.

Keď aligátor príde o niektorý zo svojich 80 zubov, dorastie mu náhradný zub a z dentálnej lišty sa stane nový náhradný zub. Od neho sa oddelí vrstva tkaniva, z ktorej sa stáva nová dentálna lišta.

Vedci taktiež objavili na konci zubnej lišty aligátorov vypuklinu. Predpokladajú, že ide o nahromadenie kmeňových buniek. Okrem toho už experti rozpoznali molekulu, ktorá hrá dôležitú úlohu pri regulácii obnovy zubov u plazov.